Van Almaty naar de Sogety Vally & Kokpek pass

9 september 2017 - Kokpek, Kazachstan

Vanmorgen had ik erg veel moeite om op gang te komen. Na nog een lange warme douche, is het tijd voor het ontbijt.

Voor we gaan geven we nog even een lading vuile kleding af voor de laundry service. Die pikken we over 2 dagen weer op als we hier voor de laatste nacht zijn.

Dag 9-speciaal brood

Dit keer geen supermarkt, maar dit keer kopen we brood onderweg. Dit brood wordt gebakken in een potvormige oven.

De ronde plakken deeg worden aan de binnenkant geplakt totdat ze gaar zijn.

Een heerlijk brood, zeker als het nog een beetje warm is.

Dag 9-PalmtortelOnderweg stoppen we in een klein dorpje, waar we even over de lokale markt lopen. Vervolgens lopen we door het parkje op zoek naar vogels. Uiteindelijk spotten we een Palmtortel op de dak van een schuurtje.

We vervolgen onze weg en naarmate we verder rijden verandert het landschap.

We zien diepe kloven en prachtige vergezichten die aan Upper Mustang doen denken.

Dag 9-op zoek naar de RotshoenDag 9-Heremiet VlinderWe stoppen bij 1 van die kloven. Hier gaan we op zoek naar de grijze en/of Rotsgorzen, maar die zijn niet te vinden. Wel zien we een flinke groep Aziatische Steenpatrijzen en een groot aantal Heremiet vlinders.

Weer terug in de auto rijden we door naar het grote Bartogal meer. Eerst stoppen we dichtbij het meer voor een paar foto's. Daarna rijden we een stukje terug voor de lunch.

Dag 9-Even bier inslaanDe volgende stop is Kokpek, het laatste dorpje waar we nog bier kunnen kopen. Hier kopen we een aantal biertjes voor de komende 2 nachten en een ijsje..

Het landschap is inmiddels veranderd in een steenwoestijn. We verlaten de hoofdweg en rijden richting onze fotografie plek voor vanavond.

Dag 9-Steppe AgamaVoordat we die plek inspecteren, gaan we tussen de lage struiken op zoek naar de Woestijntapuit. Die vinden we niet, maar we een Steppe Agama. Gewillig blijft hij voor ons poseren. Dat levert mooie plaatjes op.

Als de chauffeur ineens een Grote renmuis langs de weg ziet zitten, zet hij de auto snel stil.

We weten ongeveer waar hij in de grond is verdwenen dus grijpen we onze kans om hem te fotograferen. Hiervoor gaan we een paar meter voor de ingang op onze platte buik liggen en wachten tot hij er weer uitkomt.

Dag 9-Grote renmuisNa een paar minuten steekt de Grote renmuis voorzichtig zijn kop uit het gat en hij laat steeds meer van zichzelf zien. Helaas komt hij niet helemaal uit z'n hol, omdat hij door heeft dat wij er liggen.

Na een paar minuten steekt de grondeekhoorn voorzichtig zijn kop uit het gat en hij laat steeds meer van zichzelf zien. Helaas komt hij niet helemaal uit z'n hol, omdat hij door heeft dat wij er liggen.

Dan rijden we door naar de drinkplek.

Helaas is deze grotendeels opgedroogd door het warme weer.

Dag 9-de drinkplaats vanuit mijn schuiltentje

Toch besluiten we een poging te wagen. We maken de setting een beetje op orde, voordat we terug lopen naar de auto om de camera's en de rest van de spullen te halen

Als we er helemaal klaar voor zitten in onze camouflagetent, komt de eerste bezoeker al. Helaas niet de soort waar we op hopen; een grote zwarte hengst.

Na ruim 30 minuten krijgen we deze pas zo ver dat hij weer doorloopt.

Dag 9-StrandleeuwerikAls er eindelijk vogeltjes komen zijn die niet van een soort die we hier verwachten. Het is een Strandleeuwerik. Een prachtig maar schuw vogeltje. In de 2 uur dat we daar zitten komen er nog een aantal van langs, maar de soorten waar we voor kwamen laten zich niet zien.

Als we zijn ingepakt, rijden we nog 30 minuten verder naar ons guesthouse.

We overnachten in Hunting Lodges, gelegen aan de Charyn River.

Dag 9-Onze muzikale chauffeurHet ziet er hier prachtig uit en we eten gezamenlijk met de andere 2 gasten, een jong stel uit Duitsland.

Het eten is niet echt fantastisch. We krijgen de chauffeur wel zo ver dat hij een lokaal instrument voor ons bespeelt. Een leuk einde aan deze dag.