Van de Taukum Desert naar Almaty

8 september 2017 - Almaty, Kazachstan

Vanmorgen zijn we al voor 05:30 uur op. Ik heb redelijk geslapen ondanks het vele verkeer dat hier langs dendert.

We ruimen snel onze spullen in en poetsen onze tanden. We gaan voor de 2de keer naar de drinkplaats op zoek naar de zwartbuikzandhoen.

Dag 8-Ongewenste gasten

We verdelen ons iets meer rond het water zodat we onze kansen wat spreiden. De mannen liggen dus aan de andere kant van het water.

Het zijn weer dezelfde Leeuweriksoorten als gisteren. Als ik na ruim 2 1/2 uur eindelijk zicht heb op 3 zwartbuikzandhoenen, beginnen de mannen te praten over stoppen. Meteen zijn die vogels gevlogen.

Tijd voor mij om te stoppen. Ik laat de mannen achter en loop richting de auto.

Dag 8-Kalanderleeuwerik   Dag 8-Bergkalanderleeuwerik   Dag 8-Gele kwikstaart

Later hoor ik van de heren dat ik te vroeg ben vertrokken. Nadat ik weg was, kwamen er nog twee op de setting die ik prachtig in beeld had kunnen nemen 😣

Dag 8-TapuitWe gaan voor het ontbijt terug naar ons vaste adres. Hier ruimen we ook de auto een beetje op.

Ook vouwen we de tent van de vorige nacht weer goed op. Dat lukte niet echt met de harde wind van gisterochtend.

Tegen het middaguur verlaten we Kanshengel en rijden we richting Almaty.

Dag 8-zoeken naar steltlopers

We rijden via de steppen langs het Sorbulak meer. Onderweg zien we ineens een paartje Kraagtrappen uit de begroeiing opvliegen. Wij snel uit de auto, met onze camera's in de hoop er een foto van te maken. Helaas hebben ze ons door en vliegen ze ver bij ons vandaan.

We stoppen weer bij de kleine meertjes waar we op de heenweg ook zijn gestopt.

Het licht is iets gunstiger, maar het blijft lastig de steltlopers zo te benaderen dat we ze kunnen fotograferen.

De slikrand is erg breed en omdat alleen de toplaag is opgedroogd, zak je voor je het weet, tot je enkels in de modder.

Als we een tijdje in onze schuiltentjes op de kans liggen, komen er een paar vissers die onze kansen verder om zeep brengen. Tijd om weer verder te gaan.

Vervolgens rijden we door naar Almaty. Daar aangekomen laden we onze spullen uit en checken we in bij het hotel. Ook deze keer hebben we dezelfde kamer en opnieuw met te weinig handdoeken. We halen meteen de achtergelaten bagage op en de kleding die we in de afgelopen dagen hebben laten wassen. Als we de spullen weer hebben ingepakt, nemen we beide een welverdiende warme douche. Na een diner voor 2 (de gids in op familiebezoek) gaan we naar de kamer om de oogst van de afgelopen dagen te bekijken.

Dan is het weer tijd om te gaan slapen. Morgen weer vroeg op pad.

1. Kees en Ineke:
    8 september 2017
    Ben heel benieuwd naar alle vogelfoto's!!