Kartong wetland & Woodlands

18 maart 2023 - Kartong, Gambia

Na een overvloedig ontbijt, pakken we de laatste spullen in en betalen we de rekening van de bar. De volgende lodge ligt op nog geen uur rijden, maar voordat we daar heengaan maken we een stop bij een natuurgebied op de grens van rivier en zee. Dit gebied bestaat voor een groot deel uit wetlands en hier kunnen we eindelijk de Lepelaar fotograferen.

20230318-Spoorwiekgans - Spur-winged Goose20230318-Westelijke rifreiger - Western Reef Egret20230318-Afrikaanse lepelaar - African Spoonbill

De laatste stop voor de ochtend is het strand.

20230318-Purperreiger - Purple Heron20230318-Vale strandplevier - White-fronted plover20230318-Roze pelikaan - Great White Pelican

Hier gaan we opzoek naar strandsoorten zoals de Plevier. Als we terug lopen richting de auto, stoppen we bij een klein stalletje met vers vruchtensap. Hier drinken we wat.

20230318-de sapjes man op het strand

De volgende stop is de lodge.

Na een redelijk goede ochtend, rijden we naar de lodge. Hier doen we eerst een biertje voordat we naar onze kamer gaan. We slapen in 1 van de vele hutjes die hier in de enorme tuin staan. Ook deze accommodatie is erg eenvoudig, maar we hebben stroom in de kamer en een ventilator. Na de lunch hebben we anderhalf uur om te douchen en de batterijen op te laden.

Om 16:00 uur gaan we richting de woodlands. Maar eerst gaan we achter een paar bijeneters aan die bij de ingang van de lodge zitten. De woodlands zijn enorm uitgestrekt en je zou hier enorm veel vogels verwachten.

20230318-Gestreepte ijsvogel - Striped kingfisher20230318-Paapje - Whinchat

Helaas is het tegendeel het geval. Gelukkig kunnen we toch een paar soorten vinden en naarmate de zonsondergang dichterbij komt, zien we meer soorten.

20230318-Vierbandzandhoen- Four-banded Sandgrouse20230318-Lelkievit - Senegal wattled plover

Na een redelijk succesvolle middag gaan we terug naar de lodge. Na een snelle douche is het alweer tijd voor het diner. Na de lange wandeling van vanmiddag, zijn we beide versleten. Tijd om te gaan slapen.