Van Fitzroy Crossing via Tunnel Creek naar Windjana Gorge

9 september 2012 - Windjana Gorge National Park, Australië

Vanmorgen hebben we Fitzroy Crossing al vroeg verlaten. Na 45 kilometer verlaten we de Great Northern Highway en rijden we de Leopold Way op. Dag 12 - Tunnel Creek NPDit is een typische 4x4 weg. Na 108 kilometer hobbelen, komen we aan bij Tunnel Creek. Na 5 minuten lopen komen we aan bij de ingang van de grot. Als we over en langs een paar enorme marmeren rotsen zijn geklommen, komen we in de eerste ruimte van de grot.

Hier trekken we onze slippers aan en pakken we de lampjes. Hierna rest ons duisternis, water en vleermuizen.

In het begin is het even zoeken naar de goede route door het water. Voorzichtig lopen we van zandbank naar rots totdat we in het midden van de tunnel weer daglicht zien. Vanaf hier lopen we door het gedeelte met de kolonie Ghost Bats. De naam klinkt enger dan dat ze zijn. Deze vleermuizen zijn erg klein en als ze aan de rotsen hangen, zijn ze net zo groot als een luciferdoosje.

Dag 12 - lopen door Tunnel Creek (1)  Dag 12 - lopen door Tunnel Creek (2)  Dag 12 - lopen door Tunnel Creek (3)

Naarmate we verder de grot inlopen, wordt de groep mensen die meeloopt groter. Iedereen helpt elkaar met aanwijzingen en verlichting. Ineens is er licht aan het eind van de tunnel en bereiken we de andere kant van Tunnel Creek.

Dag 12 - De andere kant van Tunnel Creek  Dag 12 - lopen door Tunnel Creek (5)  Dag 12 - lopen door Tunnel Creek (4)

Helaas moeten we ook via dezelfde terug, maar we weten nu wel hoe we ongeveer moeten lopen. Dus kunnen we nu de tijd nemen om foto’s de maken.

Weer terug bij de camper rijden we zo’n 35 kilometer verder in de richting van Windjana Gorge N.P. Onderweg worden we aangehouden door een Franse jonge die wil weten hoe ver het nog is naar het Nationale park. Hij en zijn reisgezel rijden in een busje van “Wicket” en durven eigenlijk niet veel verder omdat de weg zo slecht is.

Dag 12 - double-barred finch

Slecht nieuws voor deze knul, naarmate we dichterbij het Nationale park komen, des te slechter de weg is.

Als we in Windjana Gorge N.P. aankomen, zoeken we snel een kampeerplek in de schaduw van 1 van de bomen. We hebben onze eigen picknickbank en een stookplaats binnen handbereik. Ons uitzicht is prachtig op de achterkant van de Gorge.

Tegen 15:30 uur hebben we onze wandelschoenen aangedaan voor het lopen van de Gorge Walk. Je loopt dan via de savanne naar het begin van de Gorge. Vervolgens volg je de rechteroever naar het eind van de Gorge.

Dag 12 - Zoetwater krokodil

Er zijn periodes waarin je deze tocht van 3,5 kilometer (ow) per kano kan afleggen, maar dat zit er deze tijd van het jaar niet in.Dag 12 - Windjana Gorge N.P.

Op de oever van de rivier ligt de eerst zoetwater krokodil die we hier zien. Verderop liggen er ook nog een paar in de rivier.

Als we het pad verder volgen, sta ik plots oog in oog met een levende kangoeroe. Ik weet niet wie er harder schrok, de kangoeroe of ik.

Dag 12 - Black flying foxesHalverwege zien we ook een aantal bomen met daarin een flinke kolonie Fruit Bats. Gezien dat het inmiddels tegen zonsondergang is, maken ze een enorm kabaal terwijl ze zich klaarmaken om uit te vliegen.

Dag 12 - uitzicht vanaf de campingNa 3,5 kilometer houd het pad op en lopen we via dezelfde route weer terug naar de camping. Daar aangekomen, maken we de BBQ klaar voor het bereiden van ons avondeten; kip Frankfurters met broodjes. Na het eten stoken we nog een paar blokken hout op en genieten we van de prachtige sterrenhemel met vallende sterren.