Ecuadorparasolvogel & Hummingbird Feeders

13 september 2021 - Mindo, Ecuador

Vanmorgen ging de wekker wéér vroeg. Omdat we op de locatie gaan ontbijten, konden we direct door naar de auto.

Na een 20 minuten rijden staan we ineens voor een blokkade van de weg. Er is een ketting over de weg gespannen die met een hangslot vast zit aan een betonnen paal. Louis heeft geen sleutel en gaat in het dorp van deur tot deur om de juiste persoon te vinden. Uiteindelijk blijkt dat ze deze ketting hebben gespannen om vee dieven tegen te houden. Normaal zou de ketting om 05:00 uur los moeten zijn.

Dag 6 - The early bird.....

Na een half uur rijden, komen we aan bij de eigenaar van de grond. Omdat de officiële ingang is geblokkeerd door een aardverschuiving, moeten we nog 20 minuten lopen naar de locatie. Dit pad is enorm glibberig en het valt niet mee op een lege maag.

Dag 6 - Zoeken naar de Ecuadorparasolvogel

We zien na een tijdje de eerste Paraplu vogel , maar hij houdt zich verscholen in de boomtoppen. We volgen hem zelfs naar hoger gelegen delen. Helaas komen we niet verder dan een record shot. Na een tijd zonder enige beweging van onze doel soort, beginnen we aan de glibberige afdaling naar de auto. Onderweg doen we nog een paar pogingen om de paraplu vogel te vinden, maar zonder succes.

Dag 6 - Ecuadorparasolvogel - Long-wattled Umbrellabird 2Dag 6 - Chocótoekan - Chocó ToucanDag 6 - Ecuadorparasolvogel - Long-wattled Umbrellabird 1

Als we uiteindelijk bij de auto zijn, rijden we terug naar het huis van de eigenaar en nuttigen we daar een laat ontbijt.

Weer terug in de lodge gaan we eerst naar de kamer om de achter gelaten camera spullen weer in de tassen te doen. Vervolgens stellen we ons op bij de voederplaats. Even hebben we de ruimte voor onszelf.

Dag 6 - Zilverkeeltangare - Silver-throated TanagerDag 6 - Bleeksnavelarassari - Pale-mandibled aracariDag 6 - Groenkruinbriljantkolibrie - Green-crowned Brilliant

Als Louis ons komt vergezellen rennen we al snel weer van de ene naar de andere verdieping. Ook tijdens de lunch rennen we een aantal keer van tafel voor een paar foto's. De oogst bestaat uiteindelijk uit een Trogon en een Motmot.

Dag 6 - Blauwstaarttrogon - Blue-tailed TrogonDag 6 - Breedsnavelmotmot - Broad-billed Motmot

Rond 15:30 uur trotseren we de regen en rijden we naar het dorp voor een feeder sessies bij een lokaal restaurant.

Dag 6 - Uitzicht over de rivierDag 6 - Suikerdiefje - Bananaquit

Het uitzicht vanaf het terras over de rivier is spectaculair. Er zitten hier maar een paar soorten Kolibries, maar wel een paar bijzondere.

Dag 6 - Paarskroonbosnimf - Crowned WoodnymphDag 6 - Groene draadkolibrie - Green ThorntailDag 6 - Roodstaartamazilia - Rufous-tailed Hummingbird

Tegen 17:00 uur begint het hier ook te regenen. Tijd om terug te gaan.

Als we weer bij de lodge aankomen, regent het nog steeds. De plannen om vanavond kikkertjes te gaan fotograferen valt hiermee wél in het water. Na het diner houden we ons gemak. Morgen kunnen we een beetje uitslapen.