Dag 7 Trans Siberië Express

22 mei 1998 - Harbin, China

Vanmorgen werden we wakker toen we al een behoorlijk stuk van de grens af waren.
Het Chinese landschap is een stuk mooier en het ziet er buiten warmer uit.
Eerst maar een lekker ontbijtje nemen en dan zien we wel wat de dag ons zal brengen.
Trans Siberie Express -17Onze eerste stop in China was een verademing. Even genieten van het zonnetje. Iemand van de groep dacht nog steeds in Siberië te zijn en verscheen met jas en trui op het perron. In Harbin kunnen we volgens de hoofdconducteur eten kopen. We hebben bij hem ook wat geld kunnen wisselen.
Dit wisselen was natuurlijk tegen een woekerkoers, maar we hebben weinig andere mogelijkheden om geld te wisselen.
Aan dollars heb je hier niets en we moeten toch eten kopen.
Ook de honden zijn verdwenen en hierdoor kunnen we weer vrij door de trein lopen en is ook de restauratiewagen weer te bereiken.Trans Siberie Express -18
Deze is trouwens vervangen door een Chinese, dus eten we vanaf nu Chinees. Heerlijk.
Helaas moesten we in Harbin afscheid nemen van onze Chinese vriendinnen.
Zij reizen vanaf Harbin verder naar de provincie Jilin en dan door naar een dorpje tegen de grens met Korea.
Voor de rest van de reis hebben we de coupe voor onszelf. Bij elke stop stappen er een paar mensen uit.
Overal staan nu coupés leeg of er staan pakken bagage klaar.