Antarctic Peninsula – South West Peninsula

4 januari 2008 - Galindes Island, Antarctica

Vanmorgen zijn we vroeg opgestaan om te zien hoe we door het Lemaire Channel voeren. Dit is 1 van de mooiste kanalen op het Peninsula. Gelukkig hadden we vanmorgen prachtig weer; een strakblauwe lucht met hier en daar een klein wolkje.

Dag 09 - Lemaire Channel -1-Dag 09 - Wim & Carolien - Lemaire Channel -2-Dag 09 - Lemaire Channel -3-

Na het ontbijt hebben we een zodiak cruise gemaakt over Pleneau Bay. Hier liggen ontelbare IJsbergen in de meest bijzondere vormen en kleuren en men noemt Pleneau Bay ook wel een Iceberg Graveyard. Tijdens de cruise hebben we een aantal Leopard Seals gezien en een flinke groep Crabeater Seals.

Dag 09 - IJsberg in Pleneau BayDag 09 - Adelie PinguinDag 09 - IJsberg in Pleneau Bay

Na de lunch kwamen we op Petermann Island aan. Dit is een belangrijke broedplaats voor de Adelie Pinguïns. Boven op de rotsen zagen we 3 kolonies met Adelie Pinguins met jongen. Deze jongen zijn al veel groter en ouder dan de Gentoo jongen die we gisteren zagen.

Dag 09 - Adelie Pinguins op Petermann IslandDag 09 - Adelie Pinguin met jongDag 09 - Petermann Island

Weer terug aan boord kregen we van de crew warme chocolademelk met slagroom en ontbijtkoek op het voordek geserveerd.

Er was nog een verassing; een bezoek aan Akademik Vernadsky. Dit is een Oekraïens onderzoeksstations en ligt op Galindez Island, 1 van de Argentine Islands.

Dag 09 - Akademik VernadskyDag 09 - Akademik Vernadsky

Na een korte rondleiding konden we onze paspoort laten stempelen. Helaas zit onze reis naar het zuiden er nu op. Vanaf nu reizen we in noordelijke richting en de richting van de Drake Passage.