Antarctic Peninsula – North West Peninsula

3 januari 2008 - Paradise Bay, Antarctica

Vanmorgen hebben we eerst een bezoek gebracht aan Neko Harbor. Dit was de eerst voet op het vaste land van Antarctica. Neko harbor ligt in een baai omsloten door enorme gletsjers. Op het strand aangekomen kregen we eerst informatie over het eiland en specifieke huisregels van het eiland. Een deel van het strand is voor ons verboden toegang.

Dag 08 - Neko HarborDag 08 - Gentoo pinguïn met jongDag 08 - Neko Harbor

De gletsjer is enorm actief en er breken regelmatig stukken af. Neko harbor is voornamelijk een broedplaats voor Gentoo pinguïns. De meeste pinguïns zijn nog aan het broeden, maar op verschillende nesten zie je kuikens die nog maar een paar dagen uit het ei zijn. Buiten de vertederende pinguïns heb je in Neko Harbor de mogelijkheid om naar het hoogste pint te lopen/klimmen. Vanaf dit punt heb je een prachtig uitzicht over de baai en de bovenkant van de gletsjer.

Dag 08 - de Molchanov  in Neko HarborDag 08 - Gentoo pinguïn met jongDag 08 - Wim en Carolien

Hier hebben we een moment van stilte ingelast om te genieten van het geluid van de gletsjer.

Weer terug op het strand hebben we ons geïnstalleerd op een steen en hebben we zitten genieten van de honderden pinguïns die vanaf de steile heling naar beneden kwamen om een bad te nemen en die na een minutenlang bad ritueel weer naar boven klimmen om hun partner af te lossen op het nest.

Dag 08 - Wim in gesprek metDag 08 - Gentoo pinguïns

Met tegenzin liepen we om 11:25 uur terug naar de zodiak. Toen we in het water onze laarzen stonden te spoelen, hoorde we een enorm rommelend geluid van de gletsjer komen. Er stortte een flink stuk van de gletsjer in de baai en voordat we wiste wat er gebeurde, stuurde Rennie ons naar een hoger gelegen deel van het strand. Binnen een paar minuten kwam er een enorme vloedgolf op ons af. De zodiak die net onderweg was naar het schip had hier weinig last van, maar de zodiak waar wij in zouden stappen was in no time weg om te voorkomen dat hij op het strand zou belanden.

Na dit avontuur werd er koers gezet naar Paradise Bay. Ondanks mist en sneeuw was dit een prachtige tocht. Aan alle kanten van het schip zag je ijsbergen en we kregen zelfs een tijdje gezelschap van een kleine walvis.

Dag 08 - Almirante Brown StationDag 08 - Almirante Brown Station

Na een tocht van ruim 2 uur lieten we het anker zakken in Paradise Bay. Deze baai doet zijn naam eer aan, het is hier onbeschrijfelijk mooi met spiegelglad water, prachtige bergen en imposante gletsjers. Dit keer gingen we in 2 groepen de ene groep ging eerst aan wal en sloot af met een zodiak cruise en de andere groep ging eerst een zodiak cruise maken en ging als laatste aan wal.

Wij zaten in de eerst groep en begonnen met een bezoek aan Almirante Brown Station. Dit voormalige onderzoeksstation was eigendom van de Argentijnse regering. Tegenwoordig vind je hier alleen sneeuw, gentoo’s en Snowy Sheatbills. Almirante is wel de plek om eens lekker van een berg at te roetsjen en die gelegenheid kom ik natuurlijk niet aan me voorbij laten gaan. Na het bezoek aan Almirante was het tijd voor een zodiak cruise.

Dag 08 - sealDag 08 - IJsberg in Paradise BayDag 08 - Paradise Bay

De baai ligt redelijk vol met ijsbergen en ijsschotsen en hierdoor was het lastig om vooruit te komen. Het bijzonder was wel dat je redelijk dicht bij de dieren kon komen die op de ijsschotsen lagen te rusten.

Terug op het schip had de bemanning een verrassing voor ons. Op het achterdek stond een BBQ en het was tijd voor een feestje. Inmiddels was het weer opgeklaard en terwijl wij genoten van het eten, liet moeder natuur ons de mooiste kleuren van de zonsondergang zien.

Dag 08 - BBQ op het achterdekDag 08 - BBQDag 08 - Paradise Bay

Het was nog lang onrustig op het Antarctisch Schiereiland.