Antarctic Peninsula – North West Peninsula

5 januari 2008 - Cuverville Island, Antarctica

Vanmorgen na het ontbijt hebben we eerst een landing gedaan bij Port Lockroy. Dit is 1 van de oudste stations (1944) en is helemaal in de oude staat teruggebracht. Ook hier is het mogelijk om je paspoort laten stempelen. Op Port Lockroy vind je de meest zuidelijk gelegen vestiging van Royal British Mail en er is een kleine winkel waar je van alles kan kopen. Rond het gebouw is een kleine kolonie Gentoo pinguïns.

Dag 10 - Port LockroyDag 10 - Gentoo pinguïn met jongDag 10 - Gentoo pinguïn

Op weg naar de volgende locatie zijn we door het Neumayer Channel gevaren. Dit kanaal wordt aan 2 kanten omsloten door gletsjers. Vlak voor de lunch werden we verrast door 2 Bultrugwalvissen. Eindelijk zag ik wat meer dan wat opspuitend water en ze lieten zelfs hun staart aan ons zien.

Dag 10 - Wim & CarolienDag 10 - Cuverville IslandDag 10 - Gentoo pinguïn

Na de lunch was het tijd voor de landing op Cuvervill Island. Op dit eiland zagen we de grootste kolonie Gentoo pinguïns tot nu toe. Ook hier weer kuikentjes, maar die waren nog erg jong. We zagen hier zelfs kuikentjes uit het ei komen. Net voordat we weer aan boord gingen, had ik nog een goed gesprek met een pinguïn. Hij stond een meter van me vandaan en was vooral nieuwsgierig naar mijn rugzakje.

Dag 10 - Gentoo pinguïnDag 10 - Gentoo pinguïn tussen de zodiacsDag 10 - Carolien & Gentoo pinguïn

Terug aan boord gingen we opzoek naar walvissen. We hadden voor de lunch al 2 Bultrugwalvissen gezien en we hoefde niet lang te zoeken om er meer te vinden. Op een moment zwommen er 5 voor de boot. Ze waren heerlijk aan het eten en gaven een voor ons prachtige show. Net bijgekomen van alle Bultrugwalvissen werden we weer naar buiten geroepen. Er waren 2 Bultrugwalvissen aan het springen. Ze komen dan half uit het water en laten zich op hun rug weer in het water vallen.

Dag 10 - Bultrugwalvis -2-Dag 10 - Bultrugwalvis -3-Dag 10 - Bultrugwalvis -1-