South Shetland Islands

6 januari 2008 - Barrientos Island, Antarctica

Na een ruwe nacht op de Bransfield Strait was het erg moeilijk om op te staan. Vanaf 03:00 uur heb ik niet of nauwelijks geslapen door de hoge golven. Na het ontbijt voer het schip de krater van Deception island in.

Dag 11 - Deception IslandDag 11 - begraafplaats

Deception island is een onderdeel van de South Shetland islands en is een ondergelopen, actieve vulkaan. Hier geen grote kolonies pinguïns, maar de restanten van het oude walvisvaarderstation en de luchtmachtbasis die hier ooit gevestigd waren.

Dag 11 - Deception IslandDag 11 - Oude ketels van de walvisvaarders

Het hoogtepunt was het zwemmen. Het water is hier plus/min 1 graad, maar als je op het strand een gat graaf en dat vult met water, krijg je door de warmte van de vulkaan een warmwaterbad.

Dag 11 - De hottubDag 11 - Toch in de hottub

Weer terug aan boord, snel onder een warme douche om het vulkanische zand van je af te spoelen.

Na de lunch zijn we naar Barrientos Island, een onderdeel van Aitcho Island, gevaren. Hier zagen we voornamelijk Chinstrap pinguïns met hun jongen.

Dag 11 - Chinstrap pinguïns met hun jongenDag 11 - Elephant Seal

Aan het eind van de middag zijn we naar de andere kant van het eiland gelopen om opzoek te gaan naar Elephant Seals. We hadden geluk, want er waren genoeg Elephant Seals te vinden. Zelfs een paar met die karakteristieke slurfachtige neus.

Dag 11 - SealDag 11 - Barrientos IslandDag 11 - Barrientos Island

Na Barrientos Island zette het schip koers richting Argentinië.