Antarctic Peninsula – North West Peninsula

2 januari 2008 - Mikkelsen Harbor, Antarctica

Na een hele nacht varen, kwamen we vanmorgen aan bij Astrolabe Island. Na het ontbijt kwam gelukkig ook het verlossende bericht dat de omstandigheden goed genoeg waren voor een Zodiak cruise. Het viel echt niet mee om via de trap aan de buitenkant van het schip in de zodiak te komen. Door de deining was het erg moeilijk om je evenwicht te bewaren en ik was erg blij met die stevige rus die in de zodiak stond om me op te vangen. Ondanks alles was het zeer de moeite waard. We zagen prachtige ijsbergen, chinstrap pinguïns en ook de eerste furseal van het seizoen.

Dag 07 - Zodiak cruise bij Astrolabe IslandDag 07 - FursealDag 07 - IJsberg bij Astrolabe Island

Na de lunch Na de lunch ben ik naar een lezing over zeerobben gegaan.

Aan het begin van de avond zijn we bij Mikkleson Harbor aan land gegaan. Ondanks de harde wind konden we met de zodiak aan wal. Onderweg naar de wal zagen we een leopard seal vlak bij de boot. Gelukkig zwom hij gewoon door, want ze zijn in staat om een zodiak aan te vallen.

Dag 07 - Op weg naar Mikkleson HarborDag 07 - Weddell SealDag 07 - Gentoo pinguïn

Mikklesen Harbor is vooral een broedplaats voor Gentoo pinguïns, maar hier en daar zagen we ook een chinstrap lopen.

Lang het pad naar de overkant van het eiland zagen we ook nog een Weddell Seal die heerlijk lag te slapen en zich niets van ons aantrok.

Dag 07 - Gentoo pinguïnDag 07 - resten van de walvisvaardersDag 07 - de Molchanov

De pinguïns stelen wel steeds de show, met hun grappige loopje en nieuwsgierige instelling. Ik ben zelfs achtervolgd door een groepje van 6 pinguïns.

Dag 07 - Zicht op Mikkleson HarborDag 07 - resten van de walvisvaarders -2-

Ze bleven maar achter me aanlopen over het pad in de sneeuw. Als ik stopte, deden zij dat ook.

Weer terug op het schip konden we terugkijken op een onvergetelijke dag.