Antarctic Peninsula – North East Peninsula

1 januari 2008 - Antarctic Sound, Antarctica

De planning was om vanmorgen bij Brown Bluff aan wal te gaan voor onze eerst Antarctica ervaring. Toen we wakker werden was het bewolkt en mistig. Een uurtje later scheen de zon, maar was er ook een enorme storm opgestoken. Hierdoor was een landing per zodiak onverantwoord en ging de crew over op een alternatief plan.

Dag 06 - Adelie pinguïns op de kust van Brown BluffDag 06 - Brown BluffDag 06 - op de uitkijk voor .....

Uiteindelijk werd het een bootcruise richting Devils Island en het Prince Gustave Channel.

Na een uur of 2 varen kwamen we aan in een gebied met drijf en pakijs.

Dag 06 - IJsschots met Adelie pinguïnsDag 06 - Door het ijsDag 06 - Crabeater Seals

Op het ijs zagen Adelie pinguïns en Crabeater Seals. Vooral de pinguïns stalen de show door voor de boeg te blijven staan, zodat de boot niet verder kon varen.

Door het vele pakijs was het niet mogelijk om het Prince Gustave Channel in te varen, dus heeft de crew besloten om via de andere kant naar het zuiden te varen.

Dag 06 - Daarom een ijsbrekerDag 06 - Adelie pinguïnsDag 06 - op de uitkijk vanaf de brug

Een groot deel van de avond hebben we op de brug doorgebracht.

De crew laveert het schip voorzichtig tussen de ijsbergen door over de Pacific Sound.

Het is een prachtig schouwspel en af en toe zwemt er een groep pinguïns in de buurt van het schip. Er dreef zelfs een ijsschots voorbij met daarop wel een 20-30 pinguïns.