Van Stellenbosch naar Kaapstad

27 maart 2003 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Na een geïmproviseerd ontbijt zijn we weer op weg gegaan. Nog een bezoekje aan een wijnkelder en dan terug naar Kaapstad.

Dag 7 - TafelbergIn de middag hebben we nog een bezoek gebracht aan het Aquarium van Kaapstad. Daarna toch maar besloten om een bezoek te brengen aan Robben Eiland. Dit is een tour van 3 uur inclusief 2 keer 25 minuten met de boot om bij het eiland te komen.

Het eerste deel van de tour is een rondrit over het eiland.

Het tweede deel is een rondleiding, onder leiding van oud-gevangenen, van het voormalige gevangenis complex.

Het meest opvallende vond ik niet zo zeer het gebouw en het omliggende terrein, maar positieve instelling van onze gids die 20 jaar had vastgezeten. Hij was op 18-jarige leeftijd opgepakt op verdenking van terrorisme. Hij werkt nu samen met zijn voormalige bewakers aan het voorlichten van de nieuwe generatie.De boodschap die we van onze gidsen meekregen was: Alle mensen zijn gelijk en we moeten er met z'n allen aan werken om de vrede te bewaren.