Waterhut en boshut

29 juni 2021 - Hortobágy, Hongarije

We beginnen onze dag op het inmiddels vertrouwde onmenselijke tijdstip.

Vanmorgen gaar we naar de Aalscholver hut. Hier zijn we in al die jaren nog niet geweest, dus laten we ons verrassen.

De hut ligt in een prachtig gebied met veel riet. Eigenlijk zijn het 2 hutten. De grote ligt aan een groot kunstmatig meer (1 van de 3 voormalige visvijvers) en de 2de aan een opening in het riet.

Omdat we graag de Kleine Waterhoen willen fotograferen, beginnen we in de 2de hut. Dat betekent wel plat op je buik liggen en het statief zo laag mogelijk.

Het duurt best lang voordat we iets te zien krijgen, maar na een tijdje zien we wat kleine riet vogeltjes. Af en toe checken we de andere hut, maar daar staat de zon vol op de voorkant van de hut en voor de hut weinig te zien.

Dag 06 - Jonge Waterral - Water Rail Juv.Dag 06 - Waterral - Water RailDag 06 - Grote Karekiet - Great reed warbler

Uiteindelijk laat alleen de Waterral zich zien. Het jong komt een paar keer voor de hut en vader en moeder blijven wat meer uit het zicht.

Als we terug zijn uit de hut hebben we eerst een laat ontbijt en om 14:00 eten we een lekkere maaltijdsoep als lunch. Tussendoor houden we een siësta , wassen wat kleding en werk ik aan de vlindersoortenlijst.

Om 15:30 staan we klaar om te vertrekken, als we bericht krijgen dat Josef hier pas rond 16:00 uur is. Als we eindelijk in de auto zitten, rijden we naar Debrecen voor de boshut. Als we daar aankomen zijn we alles behalve onder de indruk. Het waterniveau van de vijver is redelijk laag en het spiegelglas is getint. Als we de camera's hebben opgesteld en de belichting checken zie ik dat ik nauwelijks licht heb. Om een beetje sluitertijd te hebben, zit ik al snel op ISO 40.000!!

Dag 06 - Zanqlijster - Song thrush

Naarmate de tijd verstrijkt, komen er wel steeds meer soorten, maar ook de vele Wantsen die in de hut zitten worden steeds actiever. Op een moment vallen ze letterlijk vanaf het plafond op je hoofd brrrrr. Dit bij elkaar doet ons besluiten om de hut eerder te verlaten. Helaas staat Josef lang in de file om ons weer op te halen, maar uiteindelijk zitten we voor 20:00 uur weer in de auto richting het hotel.

N.a.v. onze ervaring in de boshut, hebben we onze plannen voor morgen aangepast. Gevolg is wel dat we om 03:45 uur op moeten. Tijd dus on te gaan slapen!