Bijeneters en Steenuilen

2 juli 2021 - Hortobágy, Hongarije

Vanmorgen gaan we buiten het Nationale Park fotograferen. Bij de meeste hutten zijn de Bijeneters al klaar met broeden of ze zijn halverwege door een bijenkolonie uit hun nestkast verdreven.
Hier heb je een natuurlijke broedwand waar verschillende paartjes nog aan het broeden zijn.
Eigenlijk geen ideale tijd, omdat de Bijeneters nu druk zijn met het halen van voedsel en de paring is al geweest. Minder kans op voedseloverdracht e.d.
Het duurt dan ook best lang voordat we de eerste Bijeneter op 1 van de takjes krijgen. Zodra het begint te regenen zijn dat er ineens een stuk meer, maar dan is het weer een hele tijd over. Heel af en toe komt er een Bijeneter met voedsel voor de hut.
Toch kunnen we weer een paar mooie plaatjes maken.

Dag 09 - Bijeneter - European Bee-eaterDag 09 - Bijeneter verlaat nest - European Bee-eater leaving the nestDag 09 - Bijeneter met voedsel - European Bee-eater with food

Na het ontbijt en de siësta gaan we op zoek naar de gele vlinder die we langs het pad richting de parkeerplaats hebben gezien. De omstandigheden zijn vandaag redelijk en het lukt on om een paar plaatjes te schieten.
Na de lunch lopen we naar het huis van de eigenaar van de lodge. Hij vertelde eerder deze week dat hij in de tuin nog een paar mooie vlinders had zitten.

Dag 09 - Oranje luzernevlinder - Clouded YellowDag 09 - Tengere grasjuffer - Scarce blue-tailed damselflyDag 09 - Oostelijk resedawitje - Eastern Bath white

Na een half uurtje vlinderen, was het alweer tijd om ons klaar te maken voor de 2de sessie van de dag.

Omdat de voorspelde regen nog uitblijft, zetten we koers naar de Steenuil hut. Deze ligt vlak bij de nieuwe Tower Hide.
Om de setting klaar te maken hebben we wel wat werk. De vijver moet worden bijgevuld en takken geplaatst en verplaatst en er moet eten voor de uil worden klaargezet. Hier gebruiken ze meelwormen en dode muizen.
Als alles klaar staat, gaan we de hut in en begint het lange wachten.
We vermaken ons in de tussentijd met de Huismussen en Zwarte Roodstaat die ook op het voer afkomen.
Langzaam zien we een grote donkere wolk op ons afkomen en net als het licht uitgaan, komt de uil voor de eerste keer.
Even verlaat hij/zij de setting met een muis in de snavel om binnen 10 minuten weer terug te komen.
Ondanks de regen en het onweer blijft de uil op de setting. Later krijgen we ook nog gezelschap van 1 van de jongen die een paar dagen geleden zijn uitgevlogen.
Pas als het echt te donker is geworden om te fotograferen, laten we ons ophalen door Josef.

Dag 09 - Steenuil - Little owl -1-Dag 09 - Steenuil - Little owl -2-Dag 09 - Steenuil (jong) - Little owl (juv.)

Weer in het hotel, gooien we onze spullen in de kamer en gaan we richting hoofdgebouw voor ons laatste diner.
Onder het genot van een heerlijke lasagne en een biertje genieten we nog na van deze bijzondere sessie.
De uitnodiging om samen met wat Belgische gasten naar de wedstrijd België - Italië te kijken, slaan we vriendelijk af. Morgen weer vroeg op.