Van Yongkala via Phrumshingla naar Trongsa

24 november 2019 - Trongsa, Bhutan

We beginnen deze dag in een wolk van laaghangende bewolking.

Gelukkig is dit een reisdag, dus hoeven we ons voorlopig nog niet druk te maken over het weer.

We nemen afscheid van de manager van het hotel met de belofte om zeker weer terug te komen.

Helaas moeten we al snel weer terug, de chauffeur is zijn zaklamp vergeten en die wil hij zeker niet achterlaten.

We hadden niet verwacht om zo snel weer terug te zijn.

Onderweg naar boven is het zicht zo slecht dat je kan spreken van zeer dichte mist. Toch zie ik ineens een paar vrouwtjes van de Tragopan lopen. Natuurlijk is het onmogelijk om hier onder deze omstandigheden foto's van te maken. Toch doet Wim een poging. Het resultaat: Fazanten in de mist.

Verder op de route klaart het gelukkig op en de gids besluit zelfs even te stoppen om te kijken of we nog vogels kunnen spotten.

Al snel ziet hij sporen van een Bloed Fazant en als hij ook verse uitwerpselen ziet liggen, speelt hij de groep van het mannetje af.

Binnen een paar seconden krijgen we antwoord.

Met behulp van de roep, kunnen we de groep naar een open plek lokken. Eindelijk goede foto's van deze prachtige vogels.

Dag 13 - Bloedfazant (Man) - Blood Pheasant (Male)Dag 13 - Bloedfazant (Vrouw) - Blood Pheasant (Female)Dag 13 - Portret Bloedfazant (Man) - Blood Pheasant portret (Male)

Verder op de route klaart het weer gelukkig nog verder op. Met een strak blauwe lucht maken we nog een paar fotostops. De eerste is voor een groep van zo'n 25 Bloed fazanten die naast de weg liepen. We stoppen ook nog voor een prachtig zicht op de besneeuwde toppen van de Himalaya. Alleen moet we hier nog even wachten tot er een paar wolken zijn weggedreven.

Dag 13 - Bloedfazant (Man) - Blood Pheasant (Male)

Voordat we de  Thrumshing La (3800m) passeren, stoppen we voor de lunch. Het is hier prachtig weer en we kunnen het niet laten om even als een soort stokstaartjes in het zonnetje te staan.

De lunch is overvloedig met als hoogtepunt warme boekweit pannenkoekjes met verse boter.

Dag 13 - Lunch

Na de lunch rijden we door naar de Thrumshing La (3800m). Naarmate we dichterbij de pass komen, komen de wolken lager te hangen. Weer passeren we de pass in dichte mist.

Ook de Yotongla pass ligt onder een dik pak wolken.

De wolken hangen zo laag dat we geen van alle er de zin van inzien om langs de weg te stoppen om te kijken of we nog vogels kunnen spotten.

Pas op 20 minuten van Trongsa komen we onder de wolken te zitten. Nog steeds is het weer niet optimaal om uit te stappen en te vogelen. We besluiten maar door te rijden naar het hotel.

We logeren in hetzelfde hotel als op de heenweg, maar in een kleinere kamer. Nu maar hopen dat we hier kunnen douchen zonder de badkamer blank te zetten.

We nemen ons verlies en gebruiken de extra tijd om de foto's van vandaag uit te zoeken, de soortenlijst bij te werken en een back-up te maken van de foto's te maken.

Dag 13 - Foto's uitzoeken

Na een overvloedig diner in een lege eetzaal, gaan we terug naar de kamer. Om de een of andere reden zijn we beide doodmoe. Gezien het internet het hier s' avonds laat afweten gaan we maar op tijd slapen.