Tweede dag in de Donau Delta

18 juni 2018 - Chilia Veche, Roemenië

Vanmorgen ging de wekker weer om 04:15 en dit keer waren we de eerste in de eetzaal.

Dag 03 - Visser

Om 05:00 uur liepen we naar de boot voor onze 2de dag Delta. Gelukkig zien het weer en de vooruitzichten er voor vandaag er goed uit.

Al snel hebben we de eerste soorten te pakken. Ook al is foto's nemen nu nog een uitdaging qua licht.

Als eerste gaan we richting een groter meer, waar op een zeer van waterplanten een kolonie Visdieven aan het broeden is. Tussen deze kolonie vind je ook Zwarte Stern, Dodaars en Geoorde Fuut.

Dag 03 - Kroeskoppelikaan in vluchtVerder op zijn de Roze en Kroeskoppen Pelikanen bezig met hun eerste poetsbeurt van de dag.

Vervolgens verplaatsen we ons richting de kolonie van de Zwarte Stern. Hier is het licht op zijn zachtst gezegd uitdagend.

Na een korte plaspauze gaan we weer verder.Dag 03 - Wim bij onze varende fotohut

In 1 van de kanalen ziet Wim ineens een Zeearend in de top van een boom zitten. Dag 03 - Zeearend in vluchtVerderop zie ik een volwassen Zeearend wegvliegen met een grote groep Roze Pelikanen. Dat blijkt een groep van 4 te zijn. Een van deze Zeearenden blijft achter in een boom langs het kanaal. Dit is een jonge Zeearend van dit jaar.

Daarna is het weer tijd om richting het hotel te varen. Daar aangekomen hebben we nog 30 minuten voor het ontbijt/lunch. We gebruiken die tijd om beide even te douchen.

Na de lunch gaat Wim richting het nest van de Buidelmees en ik ga met de macro op jacht naar de Koninginnenpage.

Dag 03 - Wim op wacht bij het nest van de BuidelmeesDag 03 - Nest van de BuidelmeesDag 03 - Koninginnepage

Helaas is er bij het nest van de Buidelmees geen beweging te zien. Ik heb meer geluk als ik niet alleen de Koninginnenpage kan vinden, maar ook de Kolibrie vlinder kan spotten. Foto's maken lukt helaas niet.Dag 03 - Icarusblauwtje

Na 1 1/2 uur brengen we de spullen naar de kamer en gaan we nog even samen op vlinderjacht.

Om 15:00 uur staan we weer netjes klaar om naar de boot te gaan.

Dag 03 - Zwarte IbisOok vanmiddag gaan we eerst de tank volgooien. Vervolgens gaan we een twee poging doen voor de Zwarte Ibis. De kapitein gaat zelf te water om de boot te verplaatsen zonder het gebruik van de motor. Voor de andere 2 geeft dit mooie plaatjes. Helaas zit de Ibis voor mij net achter een pluk riet.

De volgende stop is een "nieuw meer". Onderweg daarnaartoe ziet Wim hele bijzondere libellen. Natuurlijk stoppen we om een poging te doen deze te fotograferen.Dag 03 - Weidebeekjuffer

Als we onze weg vervolgen, blijkt het kanaal te zijn blokkeert door een omgevallen boom. Gelukkig kunnen we er nog wel langsheen. Dit meer is enorm en wordt bijna helemaal gevuld met een drijvende planten massa. Het volgende meer is kleiner, maar ook daar een eiland van waterplanten in het midden.

Dag 03 - Mr & Mrs Geoorde FuutHalverwege worden we overvallen door een donderend kabaal. We hebben hier al regelmatig een kikkerconcert gehad, maar nu leek het of alle kikkers uit de Delta tegelijk begonnen te kwaken.

We parkeren de boot in een gedeelte met nesten van Visdieven en Geoorde Futen.

Dag 03 - Zonsondergang

We genieten van het gekibbel van de Visdieven die regelmatig nestmateriaal bij ander nesten weghalen om aan hun eigen nest toe te voegen.

Als de zon begint te zakken, varen we weer terug naar het hotel.

Daar eten we gezamenlijk en nemen de dag nog even door onder het genot van een biertje.