Eerste dag in de Donau Delta

17 juni 2018 - Chilia Veche, Roemenië

Vanmorgen gaat de wekker al om 04:15 uur. Om 04:40 uur zitten we samen met de gids en onze reisgenoot aan een ontbijt van koffie, brood en jam.

Om 05:00 uur lopen we met onze spullen naar de boot.

Dag 02 - Carolien in de varende fotohut

Deze heeft een enorme transformatie ondergaan. Een kant van de boot is dichtgemaakt met 2 ruiten en het zeil bedekt nu het hele dak. De banken zijn weg en op de bodem van de boot liggen 4 zitzakken. Je kan dit het beste omschrijven als een varende foto hut.

Terwijl we onze spullen klaarzetten varen we richting de Donau Delta. Helaas is het nog erg bewolkt, maar er zijn al voldoende vogels te zien.

Dag 02 - RalreigerAl snel hebben we de eerste Purperreiger te pakken, gevolgd door een Ralreiger.

Naarmate de ochtend vordert, des te beter het weer wordt. Omdat de boot maar aan 1 kant open is, heb je geen last van hen en weer geloop op de boot. De kapitein zorgt ervoor dat we het beste zicht hebben en we kunnen rustig de tijd nemen, zolang de vogel blijft zitten. Dag 02 - RoodhalsfuutBij de Roodhalsfuut liggen we dan ook zeker 30 minuten, zodat iedereen voldoende tijd had om foto's te nemen.

Rond 09:30 uur begint het licht harder te worden. Tijd om terug te gaan naar het hotel. Daar aangekomen, laat Zoltan ons het nest van de Buidelmees zien, zodat we weten waar die zit voor het geval we een poging willen doen om deze te fotograferen.

Dag 02 - VuurlibelleNa een laat ontbijt/vroege lunch, maken we een back-up van onze foto's van vanmorgen en laadden we de batterijen weer op. Vervolgens pakken we onze camera's en lopen we een stukje in de omgeving van het hotel op zoek naar vlinders en insecten. Helaas is de lucht aan het betrekken en horen we wat gerommel. Na een half uurtje begint de wind steeds meer op te steken en vallen de eerste druppels. Tijd om terug te gaan voordat de bui losbarst. Uiteindelijk valt het erg mee.

Om 15:00 uur maken we ons weer klaar om te vertrekken voor de 2de sessie van vandaag.

dag 02 - Dwergaalscholver

Ondanks het donkere weer gaan we gewoon op pad. Eerst varen we richting het hoofdkanaal om de tank te vullen. Vervolgens gaan we langs de oevers van het kanaal op zoek naar de dwerg Aalscholver en Zwarte Ibis. Ondanks het vele verkeer en de daarbij horende golven, lukt het ons om beide soorten op de foto te krijgen.

Dag 02 - WitvleugelsternDe volgende stop is een groot meer waar een enorme groep Sterns aan het broeden is. Tussen de vele Witwangsterns zit ook een uitzonderlijk koppeltje  Witvleugelsterns op de wolk van waterplanten.

Een poging om vliegbeelden te maken, lukt niet. Ondanks dat het weer een beetje beter is geworden, hebben we geen overvloed aan licht.

Vervolgens gaan via een van de vele kanaaltjes naar een klein meer waar een koppel Roodhalsfuten aan het broeden zijn geweest. Dag 02 - Roodhalsfuut met jongMomenteel zitten er 2 koppels met 2 jong en die laten zicht allemaal goed zien. We zien zelfs tot 2 keer toe hoe de vader Roodhalsfuut met eten voor de jongen komt.

Als afsluiter krijgen we ook nog een Woudaap die boven in het riet landt. Pogingen om het aan de rand van het riet te krijgen, mislukken helaas.

Tot slot gaan we op zoek naar de Geoordefuut. Deze leven in grote kolonies samen met de gewone Fuut en de Witwangstern.  Dan is het tijd geworden om terug te gaan naar het hotel.

Daar wacht ons weer een warme maaltijd en een biertje.

Tijd om te gaan slapen. Morgen moeten we weer vroeg op!