Van Trongsa naar Paro

25 november 2019 - Paro, Bhutan

De dag begint vandaag een beetje rommelig. Misschien komt het ook omdat we vandaag echt aan de terugweg gaan beginnen. In grote lijnen rijden we dezelfde weg terug als dat we zijn heen gekomen.

Er is gelukkig voldoende tijd om regelmatig te stoppen om de gemiste soorten alsnog een keer te proberen.

Dag 14 - Chinese reuzenijsvogel - Crested KingfisherDag 14 - Veldroodstaart - Hodgson’s RedstartDag 14 - Witstaartboomklever - White-tailed Nuthatch

Helaas stap ik tijdens een van die stops in een deels opgedroogde koeienvlaai. Gelukkig is er een stroompje water in de buurt, dus kan ik met schone schoenen de auto weer in.

Nu blijkt dat het in Bhutan geluk brengt als je per ongeluk in een koeienvlaai stapt. Dit blijkt echt zo te zijn. Een stuk verderop zien we een Roodstaart die nu eens niet opvliegt als we met de auto stoppen. Hij blijft zelfs als een volleerd model poseren.

Rond 10:00 uur stoppen we bij een restaurant voor een kopje Thee/Koffie. Deze plek herkennen we; hier hebben we op de heenweg tijdens de lunch gegeten.

Dag 14 - Thee tijdDag 14 - Boszangermees - Yellow-browed titDag 14 - Zwartkapsibia - Rufous Sibia

Na de thee vervolgen we onze weg en blijven we regelmatig stoppen om te kijken of we nog vogels kunnen vinden. Dit lukt over het algemeen aardig, maar het zijn niet altijd de soorten waarna we op zoek zijn.

Dag 14 - Ornaatminla - Bar-throated minlaDag 14 - LunchtimeVoordat we gaan lunchen passeren we de plaats waar in op de heenweg de kaart voor mijn ouders heb gepost. Alleen steken we nu de rivier over en volgen deze via de andere kant.

Langs deze weg stoppen we ook voor de lunch.

Dit restaurant is een beetje up-market en er loopt veel personeel rond (ze kwamen elke 3 minuten vragen of we nog iets te eten/drinken wilde), maar het eten was hemels.

Als we langs de weg stoppen om foto's te maken, moet je altijd uitkijken dat je niet in koeien, honden of mensen poep trapt. Ik had vanmorgen de twijfelachtige eer om dit te doen, maar vanmiddag was de chauffeur aan de beurt.

We waren gestopt bij een soort picknick plaats en je moest hier erg opletten waar je liep. Weer terug in de auto, moeten we de ramen even sluiten omdat we een vrachtwagen inhaalden. Toen rook de gids ineens een vieze lucht. Nadat hij zijn eigen schoenen had gecheckt, bleek het bij de chauffeur vandaan te komen.

Wijn dus maar even gestopt en hem de kans gegeven de boel schoon te maken. Gelukkig liggen er in de auto losse rubberen matten om de vloer te beschermen tegen dit soort ongelukjes. Helaas brengt het trappen in honden of mensen poep geen geluk.

Dag 14 - dog shitDag 14 - Gebedsvlaggen lang de wegDag 14 - Tempel langs de weg

We vervolgen onze weg en naderen Thimphu weer. Nog even een stop bij de Ta-chhogagang tempel

die we op onze eerste dag hebben bezocht. Het licht is nu beter, dus nog even een fotootje gemaakt.

Dag 14 - Ta-chhogagang templeDag 14 - Brug van de Ta-chhogagang temple

Als we Paro inrijden, stoppen we nog even bij de ATM. We hebben vanmorgen even gekeken hoeveel tip we de jongens willen geven. Gezien we de komende dagen veel op pad zullen zijn, is dit het moment op dit te regelen.

Het hotel ligt hoog tegen de berg aan in een prachtig bos. We slapen in een van de vele bungalows op het terrein. Het nadeel is wel dat het een stukje lopen is naar het hoofdgebouw. Gezien er geen minibar is, moet je even moeite doen voor je biertje (of wachten totdat je toch die kant op moet om te eten)

Dag 14 - Rinchen Pung DzongDag 14 - @ ons hotel

Nu is het tijd om te gaan slapen, we hebben nog 2 dagen hier en die gaan we tot de laatste minuut benutten.