Lhasa; Klooster van Drepung & Sera klooster

5 mei 2005 - Lhasa, China

Vandaag zijn we met Benny en Linda op stap geweest.

Dag 13 - Klooster van Drepung 2Eerst rijden we per taxi naar het klooster van Drepung. Dit klooster ligt 8 kilometer ten westen van Lhasa en wordt beschouwd als een van de Grote Drie Kloosters.

Dag 13 - Klooster van Drepung 1Het klooster heeft de Culturele Revolutie relatief onbeschadigd overleefd.

Wij vonden dit klooster mooier dan het Ganden klooster.

Het is even een klim om er te komen, omdat het tegen de Gambo Utse berg aan ligt.

Voor de lunch zijn we teruggegaan naar Lhasa. Het restaurant buiten het klooster zag eruit alsof een "Lhasa Belly" gegarandeerd zou zijn.

Na de lunch rijden we per taxi naar het Sera Klooster.

Dag 13 - Sera Klooster 2Ooit was dit klooster, dat 3 kilometer ten noorden van Lhasa ligt, erg machtig en rijk. Daar is nu niet veel meer van over.

Dag 13 - Debatterende monniken @Sera Klooster 3De reden om naar Sera te gaan zijn de debatterende monniken. Iedere middag om 15:00 uur verzamelen de monniken in de kloostertuin om de kunst van het debat te oefenen. Denk maar niet dat je dan de enige toerist bent. De groepen toeristen worden met busladingen voor de ingang van de kloostertuin afgezet, maar het blijft leuk om naar te kijken.

Dag 13 - Debatterende monniken @Sera Klooster 1

Deze bezoekjes aan deze kloosters kun je heel gemakkelijk zelf regelen. Er zijn voldoende taxi’s in Lhasa. Het enige probleem is een chauffeur te vinden die begrijpt waar je heen wilt.

We sluiten ons verblijf in Lhasa af met een heerlijke Yak-stoofschotel in een soort lounge restaurant. Zo lekker hebben we hier in Tibet nog niet gegeten.