Birding inside Jigme Dorji N.P. en Punakha Dzong

15 november 2019 - Punakha, Bhutan

Vanmorgen kunnen we een beetje uitslapen. Als we om 06:00 uur in de eetzaal komen, is het personeel nog bezig met het voorbereiden van het buffet. We mogen dus a la card bestellen.

Dag 4 - de hotel-kat bij het ontbijtDag 4 - Uitzicht over een mistig Punakha

Tijdens het ontbijt krijgen we gezelschap van de hotel kat. Deze gaat ongegeneerd bij Wim op schoot liggen en gaat er (onder protest) pas af als we vertrekken.

Deze ochtend brengen we een bezoek aan het Jigme Dorji National Park. Hier gaan we langs de doorgaande weg op zoek naar vogels. Vogels zijn er genoeg, maar over het algemeen zitten ze hoog in de bomen of diep verstopt in de struiken. We moeten dus hard werken voor onze foto's.

Dag 4 - Bloedzuiger - Oriental garden lizardDag 4 - Bonte dwergtriller - Bar-winged flycatcher-shrike

Gelukkig zien we ook nog verschillende vlinders, dus ook heb aan het einde van de ochtend een paar leuke foto's.

Dag 4 - Spot Judy - Abisara chelaDag 4 - Striped punch - Dodona adoniraDag 4 - Tailed punch - Dodona eugenes

Weer terug in Punakha brengen we een bezoek aan Punthang Dechen Phodrang (Palace of Great Bliss). Kortweg het fort.

Hier krijgen we een rondleiding van onze gids die voor dit soort gelegenheden zijn traditionele kleding moet aantrekken.

Het begint wel te wennen als die mannen in jurken met zwarte kniekousen.

Dag 4 - Houten toegangsbrug naar de Punakha DzongDag 4 - Punakha DzongDag 4 - gebedswiel bij in de Punakha Dzong

Het fort is prachtig en een bezoek zeer de moeite waard.

Dag 4 - Uitzicht over de Punakha Dzong

Na het fort, keren we terug naar het hotel voor de lunch. Inmiddels is het 13:30 en ook nu is de eetzaal weer leeg. Gelukkig kunnen we ook nu weer gebruikmaken van het a la carte menu.

Na een lekkere sandwich springen we weer in de auto. Onze chauffeur heeft een tip over de verblijfplaats van de reiger. Zo'n 45 minuten geleden is hij gezien aan de andere kant van de rivier.

Met piepende banden de berg af en naar de betreffende locatie. Gelukkig is hij er nog steeds. De omstandigheden zijn fotografisch niet ideaal; zwaar tegenlicht en een flinke afstand, maar we hebben hem!

Dag 4 - Keizerreiger - White-bellied Heron

We rijden rustig weer richting het hotel. Onderweg zoekend naar andere soorten.

Na een korte fotostop bij het fort, rijden we naar de ATM voor wat lokale valuta. Helaas heeft de pinautomaat geen trek in Wims' Rabocard, maar ik krijg (zoals gebruikelijk) wel geld op mijn Visa.

Dag 4 - Punakha Dzong in het avondlicht

Inmiddels is het tijd om weer terug naar het hotel te gaan.

We genieten nog even van het uitzicht vanaf ons balkon en dan is het weer tijd voor de dagelijkse dingen; douchen, foto's uitzoeken, kaartjes inlezen en batterijen laden.

Om 18:30 nemen we weer gezamenlijk de soortenlijst door en determineren we de meeste vlindersoorten van vandaag.

Na het eten, gaan we weer terug naar de kamer. Nog even wat spullen inpakken en het is alweer tijd om te gaan slapen.