Drake Passage -1-

30 december 2007 - Drake Passage, Antarctica

Na een heerlijke nacht werd ik op een onmenselijk vroeg tijdstip wakker. We varen over de Drake Passage en dit beruchte stuk oceaan heeft een fijne verrassing voor ons. Het weer is prachtig; een strakblauwe lucht en een stralend zonnetje.

Na het ontbijt hebben we ons geïnstalleerd op het achterdek van het schip. Vanaf die plek hebben we een goed zicht op de vele zeevogels die rond en vooral achter de boot vliegen. Hier zien we voornamelijk verschillende soorten albatrossen en Cape Petrels. Om de gasten op de boot iets meer informatie te geven over wat we onderweg allemaal tegen zullen komen, worden er verschillende lezingen gehouden. Vanmorgen stond een lezing over zeevogels op het programma.

Het grootste deel van de middag hebben we op het voordek gezeten. De buitentemperatuur daalt langzaam en de golven worden steeds hoger. We hebben ook de eerst walvis al gespot. Helaas alleen de “spray” en hierdoor heb ik niet echt het gevoel een walvis te hebben gezien.

Dag 04 - Black-browed AlbatrossDag 04 - Drake PassageDag 04 - Black-browed Albatross

Aan het eind van de middag werd er ook nog een bijeenkomst gehouden over de gevaren van “alien lifeforms” op Antarctica. Hiermee bedoelen ze het onbewust uitzaaien van planten en andere levensvormen die niet op Antarctica thuishoren via kleding van bezoekers.

Een aantal van de gasten lieten vrijwillig hun spullen checken op resten van plantenzaden e.d. Het doel hiervan is het beschermen van de natuur in het gebied.

Toen we voor het avondeten nog even buiten waren zagen we nog een 2de walvis. Helaas weer alleen de spray.