Van Kandy naar Habarana

16 april 1993 - Habarana, Sri Lanka

We beginnen deze dag met een bezoek aan een Batik fabriek in Matale. Hier krijgen we uitleg over het batik proces en aan het eind van de tour krijgen we de gelegenheid om een sari te passen.

Vervolgens bezoeken we een kruidentuin.

De volgende stop is de Gouden Tempel van Dambulla; één van de belangrijkste tempelcomplexen van Sri Lanka. Het heiligdom staat sinds 1991 op de werelderfgoedlijst van de Unesco.

De belangrijkste heiligdommen bevinden zich op de berg achter de gouden boeddha. Om hier te komen moet je wel een behoorlijk klim maken en ongeveer 120 hoogtemeters overwinnen.

Eenmaal boven kom je uit in een oud klooster met verschillende grotten. In deze grotten zijn tientallen eeuwenoude zittende en liggende boeddha’s te vinden. De wanden en plafonds van de grotten zijn schitterend versierd met zevenhonderd jaar oude fresco’s.

Na de lunch brengen we ook nog een bezoek aan Polonaruwa; één van de koningssteden van Sri Lanka. De stad is gebouwd in de elfde eeuw na christus om het koninkrijk beter te beschermen tegen aanvallen van India. Het is een immens complex dat vele vierkante kilometers beslaat.