Vlinderen in Măcin en de rit naar Constanta

21 juni 2018 - Mihail Kogalniceanu, Roemenië

Vanmorgen konden we een beetje uitslapen. De wekker ging pas om 05:00 uur. om 05:30 uur stond iedereen klaar om te vertrekken. De eerste stop was een pompstation waar we de tank vulde en koffie en broodjes voor het ontbijt kochten.

Vervolgens rijden we naar de ingang van de hut waar we gisteren hebben gezeten. Hier zaten gisteren een paar Koningspages en die wil ik nog graag fotograferen.

Helaas waren er hier maar een paar soorten en geen Koningspages.

In de auto krijgen we van onze reisgenoot een fantastisch verhaal te horen over mensen die midden in de nacht door zijn hotel kamer (appartement) hebben gelopen om zijn vermiste telefoon terug te brengen. Als we alle "bullshit" weglaten, komt het er gewoon op neer dat hij zijn telefoon heeft teruggevonden in zijn cameratas. En hij maar volhouden dat het geen zin had om die te checken, want hij had zijn telefoon altijd in z'n zak en deed hem nooit in zijn tas.

Vervolgens rijden we naar een vallei waar veel vlinders zitten. Na een paar uur hebben we al aardig wat soorten, maar de Koningspage ontbreekt nog. Het valt trouwens niet mee om te vlinderen op de steile helling van deze plek. Als we Zoltan tegen komen blijkt dat we op de verkeerde plek kijken. Hij en onze reisgenoot hebben hem al wel gezien.

Dag 06 - Bloemenblauwtje Dag 06 - Dambordje Dag 06 - Groot dikkopje

Gelukkig kan ik na een minuut of 20 de Koningspage toch vinden.

Als ik een paar vlinders later, bijna bij de auto ben, voel ik iets in m'n oor vliegen. Wat het was zullen we nooit weten, maar hij kwam er niet meer uit. Ik kon het beestje in m'n oor voelen en horen. Na een poging om het eruit te halen met een zakdoekje, hebben we het beestje er maar uitgespoeld met water. Bij de 3-de poging kwam het naar boven drijven en was m'n oor weer vrij.

Dag 06 - Bradyporus

Inmiddels was ik enorm misselijk geworden en moest ik echt even gaan zitten om bij te komen.

Terwijl ik zit bij te komen, zie ik een Koningspage voorbij fladderen. Helaas is hij meteen uit het zicht.

Dag 06 - Koningspage -1-

Zoltan heeft trouwens nog een verrassing voor ons. Hij vertelde over een bijzondere krekelsoort die hier voorkomt. Blijkbaar heeft hij er 1 kunnen vinden en die zit tijdelijk in een doosje. Als we hem loslaten op een vlak stukje zand kunnen we hem fotograferen.

Zo gezegd, zo gedaan.

Dag 06 - Koningspage -2-

Als we klaar zijn met de Bradyporus, zie ik nog een Koningspage voorbij fladderen. Dit keer kan ik hem volgen en zie ik een hele groep in een aantal lage struikjes.

Dus nog een kans op een goede foto.

Dag 06 - Zonnenbloemen veld

Als we eindelijk klaar zijn, gaan we terug naar het restaurant voor een drankje.

Inmiddels is het al flink warm en dat doet ons besluiten om direct naar het hotel in Constanta te rijden en daar te lunchen.

Dag 06 - Honing winkeltje

De rit naar Constanta duurt 1 uur en 15 minuten en onderweg komen we weer langs de vele mobile bijenkasten. Omdat ik op de heenweg al plannen had om honing te kopen, stoppen we nu bij een lokaal winkeltje waar ze honing uit deze regio verkopen.

Dag 06 - Carolien is klaar voor de Roze Spreeuw

Als we in het hotel aankomen, gaan we eerst lunchen. We hebben nu tot 15:30 uur voordat we weer op pad gaan.

We beginnen de avond sessie in een verlaten steengroeve, waar sinds kort zo'n 2.000 Roze Spreeuwen broeden. Eerst bezoeken we de vele drinkplaatsen en daarna rijden we door naar de kolonie. Daar posteren we onszelf voor het maken van foto's.

Dag 06 - Roze Spreeuw -1- Dag 06 - Roze Spreeuw -3- Dag 06 - Roze Spreeuw -4-

Na een sessie van een paar uur, pakken we onze spullen en gaan we terug naar het hotel.

Morgen weer een dag.