Van Nyalam naar Kathmandu

13 mei 2005 - Kathmandu, Nepal

Na een heerlijke (rustige) nacht en een goed ontbijt zijn we vertrokken voor de lange rit naar Kathmandu.Dag 21 - Vertrek uit Nyalam -4Het laatste stukje van Tibet was een erg mooie rit.

De sneeuw die gisteravond was gevallen, ligt er nog en geeft de bergen een prachtige gloed in de opkomende zon.
Na eerst de Yuans te hebben omgewisseld naar Roepi zijn we de Chinese grens over gegaan.

Daarna was het nog zo’n 8 kilometer door een stuk niemandsland naar de Nepalese grens. Naar mate we lager kwamen pelde we de lagen fleece van ons af. In t-shirts gekleed kwamen we bij de grens aan.

Dag 21 - De brug over de Bhote Kosi rivier in NepalBij de Nepalese grens weer de gebruikelijke toer van formuliertje hier, loketje daar en daarna weer een kantoortje in voor de verlenging van je Nepalese visum. Daarna was het nog 15 minuten lopen naar de bus.
Daar aangekomen moesten we 100 roepi p/p betalen omdat er een bom op de weg zou liggen. Deze bom zou daar door de Maoïstische rebellen zijn neergelegd… Zonder die 100 roepi zou de chauffeur niet vertrekken (100 roepi = € 1,10).

Dag 21 - Tijd voor de lunch -1Na een stukje rijden moesten we weer overstappen naar een andere bus, maar die stond 10 minuten lopen van de andere bus vandaan.
Dag 21 - Tijd voor de lunch -3De busrit voerde ons door kleine dorpjes en prachtige uitzichten en om 15:00 uur waren we weer in Kathmandu.
Snel verruil je  “Thasi Delay” voor “Namaste” en het Lhasa beer voor Everest.

De kou van Tibet verruil je voor de warmte van Nepal, maar de bedelaars zijn in beide landen hetzelfde. Hun gebaar is universeel. Tijd voor een heerlijke warme douche en een koud biertje.
Na een paar uur voel je je weer een beetje mens worden.
Tibet is zeker niet onze gemakkelijkste bestemming geweest maar het was wel een onvergetelijke ervaring.