Van Kisoro naar Kabale (Lake Bunyonyi)

3 juli 2006 - Kabale, Oeganda

Vanmorgen ging om 05:15 uur de wekker. Om 06:00 uur zou de gids klaarstaan voor de rit naar Bwindi NP. Na een korte briefing vertrokken we om 09:00 onder begeleiding van een gids, een aantal dragers en 2 met AK74’s gewapende rangers. Omdat we dicht op de grens met Congo zaten, moesten zij onze veiligheid waarborgen.

Na 2 uur heuvelafwaarts te hebben gelopen, kwamen we een riviertje aan waar we werden opgewacht door een groep andere ranges. Zij waren al vroeg in de ochtend vertrokken om de gorilla’s op te sporen. De gorillagroep was dichtbij zo werd ons verteld.

We lieten onze tassen en wandelstokken achter en gingen op weg naar wat een heel bijzondere ervaring zou worden. Het was nog maar 50 meter lopen voordat we de eerste gorilla’s zagen bewegen tussen de beplanting. Voorzichtig dichterbij komend zagen we steeds meer leden van deze groep rond ons heen.

Dag 12 - Berg gorilla’s in Bwindi Impenetrable National ParkDag 12 - Berg gorilla’s in Bwindi Impenetrable National ParkDag 12 - Berg gorilla’s in Bwindi Impenetrable National Park

Een aantal zaten in de boomtoppen boven ons en kwamen om de beurt met veel gekraak naar beneden. Soms was het niet eens mogelijk om de verplichte 7 meter afstand tot de gorilla’s te houden omdat ze gewoon vlak langs je heen liepen. Een gorilla kindje hing op nog geen vier meter in de de lianen en was ons op zijn gemakje aan het observeren.

Na een uur te hebben genoten van deze hele bijzondere, vreedzame en helaas in hun voortbestaan bedreigde dieren, gaf de ranger het signaal dat we moesten vertrekken.

De tocht terug ging erg moeizaam. Een Amerikaanse toeriste uit de groep had enorm last van haar knie en was bijna niet instaat om de klim terug te maken.

Met veel geduld hebben we haar de berg op weten te krijgen. Na aankomst in het dorp was het tijd om de trip af te ronden en werden de gorilla certificaten uitgereikt.

Na de lunch hadden we nog een rit van 3 uur voor de boeg. We hebben overnacht in een prachtige lodge met uitzicht over Lake Bunyonyi. We kregen een schitterende hut voorzien van alle denkbare luxe. Alleen was er geen licht en was de boiler in de badkamer bleek ook stuk. Moesten we dus weer wassen met een emmer!