Van Tien Shan Mountains naar Almaty

5 september 2017 - Almaty, Kazachstan

Na het ontbijt zijn we weer naar de top van de berg gereden.

Dag 5-welkom in xxxxWe gaan dus weer langs het checkpoint, die tot onze verbazing, dicht is. Eerst gaat Machiel op onderzoek uit, maar die ziet niemand in het kampement. Als onze chauffeur even de heuvel oploopt en een brul geeft, komt er al snel een soldaat aan rennen.

Gelukkig laat hij ons meteen door de poort. Ze kennen ons inmiddels.Dag 5- Met station

Als we bij Kosmostantia Observatory zijn aangekomen, parkeren we ons weer op hetzelfde plek als gisterochtend. Helaas laten de vogels het afweten.

Na een rondje door het dorp, lopen we terug naar de auto en rijden we een stukje naar beneden.

Dag 5-Aziatische WoestijntapuitDaar ziet de chauffeur ineens een Aziatische Woestijntapuit zitten. Als we terug komen lopen naar de auto, zit er ook nog een Aziatische Roodborsttapuit vlak naast de auto.

Uiteindelijk gaan we naar een mooi stukje groen naast het Astronomical Observatory.

Hier zitten wel vogels, maar die laten zich niet makkelijk fotograferen.

Dag 5-Big Almaty LakeAls we richting het hotel rijden, stoppen we nog even in de buurt van het Big Almaty Lake. Tijd voor de eerst praktijkles landschapsfotografie. Deze les ging over het gebruik van het polarisatiefilter.

Weer terug in het hotel, bekijken we nog even de oogst van vanmorgen. Dan is het inpakken en uitchecken.

Dag 5-WatervalNa de lunch verlaten we de Tien Shan Mountains. We stoppen nog bij de waterval waar we op de heenreis ook zijn gestopt. Dit keer hopen weer op een betere foto van de Waterspreeuw, maar na 1 1/2 uur in ons schuilhutje hebben nog niets gezien. Als we uit onze hutjes komen, staan er een paar mensen achter ons om te kijken wat we aan het doen zijn.

Volgens rijden we terug richting Almaty. Hier gaan we nog even wat inkopen doen. Ik koop een Kazachse sim kaart zodat we ook in de woestijn bereikbaar zijn.

Weer terug in het hotel maken we ons klaar voor een duik in het zwembad. Helaas is die vandaag gesloten en. Dus nemen we maar een biertje op het terras.

Tegen etenstijd zitten we daar nog, dus dat scheelt op en neer lopen.

Na het eten zoeken we de spullen voor de komende dagen bij elkaar. Morgen een lange dag, dus gaan we op tijd slapen.