Bezoek aan Komodo en terugreis naar Labuan Bajo, Flores

13 mei 2010 - Labuan Bajo, Indonesië

Dag 17 - Vissers verkopen hun vis vanuit de bootNa een onrustige nacht in een te klein stapelbed, werden we gewekt door het geluid van de terugkerende vleermuizen. Al snel daarna zetten we koers naar de haven van Komodo National Park. Onderweg werden een aantal lokale vissersbootjes aangehouden om vis te kopen voor de lunch. Trots laat de kapitein de emmer vis zien die hij voor 30.000rp (€3) heeft gekocht. Dat wordt smullen!

Dag 17 - Komodo VaraanNa het ontbijt gaan we aan wal. Ook hier moeten we ons inschrijven, maar de tickets die we op Rinca hebben gekocht, zijn ook hier geldig. Ook hier gaan we onder begeleiding van een ranger een trekking maken. We kiezen voor de Medium trekking van ongeveer 1 uur. Dag 17 - Komodo Varaan 3Ongeveer halverwege zien we de eerst varaan. Hij ligt op een grasheuvel te zonnen en negeert ons gewoon. Een aantal jongens uit onze groep, kunnen het niet laten om vlak bij de varaan te gaan staan voor de foto. Ik blijf op gepaste afstand, want 2 dagen geleden is er in het dorp nog iemand door een varaan gebeten en afgevoerd naar Denpasar.

Ook deze ranger doet een poging om de varaan in beweging te krijgen door hem met de stok in de zij te prikken, maar deze varaan blijft lekker liggen waar hij ligt. Onze 2de varaan zagen we bij het monument.

Weer terug in de ranger station spreken we een aantal mensen uit de groep die de lange trekking hebben gedaan en zij hebben geen enkele varaan gezien. We hebben dus geluk gehad met onze 2.

Weer terug op de boot, zetten we koers naar Labuan Bajo. Voor de lunch maken we een stop bij 1 van de Bidadari Island. Na de lunch krijgen we de gelegenheid om nog een uurtje snorkelen. Het is een prachtige locatie, maar de stroming is zo sterk dat we al bijna uitgeput zijn als we bij het rif aankomen.

In het hotel aangekomen, moeten we eerst het een en ander regelen. De achtergelaten rugzakken staan al netjes in onze kamer, maar we moeten onze waardevolle spullen en het wasgoed nog ophalen.

Geheel tegen onze gewoonte in, eten we in het hotel. Het regent zo hard dat we geen zin hebben in een taxirit van 20 minuten om in de stad te gaan eten. We schuiven uiteindelijk aan bij een Amerikaans stel dat we vanmiddag in het zwembad hebben ontmoet. Een gezellige afsluiting van ons verblijf op Flores.