Van Amsterdam naar Berlijn

9 december 2022 - Berlijn, Duitsland

Vanmorgen verloopt alles soepel. Ik ben dan ook ruim op tijd op Schiphol. Gelukkig ook geen lange rijen bij de security. Eigenlijk kan ik gewoon doorlopen. Wel een groot voordeel van reizen met alleen handbagage.

Dan begint het gebruikelijke wachten op een stoel. Het boarden is al bijna afgerond, als ik eindelijk een stoel krijg.

De vlucht verloopt soepel, maar we lopen toch een vertraging van bijna een half uur op.

Hierdoor mis is de directe trein naar de Zoologischer garten bhf. Zelfs met een sprintje over de luchthaven, mis ik hem op een paar minuten. Gelukkig gaan er voldoende treinen die kan op. Ik moet nu alleen overstappen. Met een klein uurtje, kom ik aan op het Zoologischer garten bhf. Nu moet ik nog de juiste uitgang vinden en de goede kant oplopen.

Gelukkig had Wim aangegeven dat ik richting de kerstmarkt bij de Gedächtniskirche. Dat beroemde bouwwerk zie ik gelukkig al snel staan. Als ik die kant oploop, zie ik de naam van het hotel ook al snel verschijnen.

Ik weet dat Wim nog in een online vergadering zit, dat geeft mij nog even de kans om ook nog even in te bellen in een vergadering over de Christmas Fair op mijn werk. Als we beide klaar zijn met onze vergaderingen, lopen we naar zijn kamer, pakken zijn laatste spullen in en checken we uit. De bagage laten we hier nog achter, want ons hotel ligt hier op loopafstand.

Na een heerlijke lunch, kopen we beide een dagkaart voor het openbaarvervoer en lopen we terug naar Zoologischer garten bhf.

Hier pakken we de metro richting S Nordbahnhof. Dit station ligt naast "Gedenkstätte Bernauer Straße"; Een overgebleven stuk muur in de Bernauer Straße.

20221209 - Gedenkstätte Bernauer Straße20221209 - Gedenkstätte Bernauer Straße

Hier staat ook een gedenksteen voor de 10 personen die zijn omgekomen tijdens ontsnappingspogingen.

20221209 - Gedenkstätte Bernauer Straße20221209 - Gedenkstätte Bernauer Straße

Vanaf Nordbahnhof nemen we de metro richting de Alexanderplatz.

Hier bezoeken we de kerstmarkt onder het genot van onze eerste glas Glühwein. Je betaald hier niet alleen een bedrag voor de inhoud, maar ook een borg voor het glas. Breng je het glas terug, krijg je je borg terug. Deze keer nemen we het glas mee als aandenken aan deze reis.

2022-12-09 - Kerstmarkt Alexanderplatz

Omdat we de rest van de bezienswaardigheden, voor morgen willen houden, gaan we terug naar het hotel waar Wim de afgelopen dagen heeft overnacht.

Hier pikken we onze bagage weer op en lopen vervolgens naar ons "nieuwe" hotel. Als we daar zijn ingecheckt, maken we een plannetje voor morgen en rust ik een beetje uit. De wekker ging vanmorgen al vroeg.

Voor het avondeten gaan we naar een chinees restaurant in de buurt. Wim heeft hier eerder deze weet met zijn collega's gegeten en dat is zo goed bevallen dat hij daar ook met mij heen wilde. Als we er aankomen, zitten er al redelijk veel mensen te eten. Gelukkig is er nog een tafel voor 2. We bestellen een menu met verschillende gerechten en ik kan alleen maar beamen dat het eten hier heerlijk is.

Na het eten, lopen we terug naar het hotel. Hier kijken we nog naar de kwartfinale Nederland tegen Argentinië. Als die eindelijk is afgelopen, gaan we lekker slapen. Het was een lange dag voor mij.