Van Champasak naar Pakse + fietstocht naar Wat Phou

15 oktober 2004 - Pakse, Laos

Dag 16-zonsopkomst boven de MekongJe kon er op wachten…vanochtend werden we gewekt door het luid kraaien van alle hanen in Champasak. Alsof ze bij ons in de kamer stonden!
Om 05:30 stonden we dus langs de Mekong de zonsopgang te aanschouwen.
Ook de kamer bleek niet vrij van ongedierte zoals kakkerlakken en spinnen. “Time to go” dus.

Nu we toch vroeg opwaren, wilde we vroeg naar Wat Phou.
Het is in deze streek verstikkend heet, dus als we het bezoek in de ochtend kunnen doen scheelt dat weer een hoop energie.
Helaas wilde de tuk-tuk die we hadden geregeld niet starten en na 10 minuten hebben we besloten om fietsen te huren en te gaan fietsen. Dat was een verstandige keuze.
Onderweg zagen we prachtige landschappen met rijstvelden en meertjes met lotusbloemen.
Wat Phou was erg mooi, maar wel in een vervallen staat.

Dag 16-Wat Phou  Dag 16-Base Reliëf Wat Phou  Dag 16-Detail - Wat Phou
Terug bij het guesthouse hebben we snel onze spullen gepakt en zijn we met de inmiddels gerepareerde tuk-tuk naar de veerboot gegaan.

Dag 16-Varen op de MekongHelaas moesten we lang wachten voordat de officiële boot vertrok.
Gelukkig wist de tuk-tuk chauffeur een lokale kapitein zo ver te krijgen om ons voor nog geen $1 naar de overkant te brengen.Dag 16-de overvolle veerboot
Aan de overkant hadden we ook weer snel een auto gevonden die om naar Pakse bracht.
Daar aangekomen vonden we een luxe hotel in aanbouw, waar we voor een prikkie konden slapen in een kamer met airco, een bad en warm water. Alleen het restaurant is nog in aanbouw, maar daar lig ik niet wakker van.
Na die kamer van de afgelopen nacht is een zacht bed goud waard.