Transfer naar Jardin voor Rode Rotshaan

19 september 2023 - Jardín, Colombia

Vanmorgen zaten we om 06:00 uur al aan het ontbijt. Een half uur later reden we de parkeergarage van het hotel uit. Vandaag hebben we een lange rit voor de boeg. Afhankelijk van het aantal files kan deze reis langer worden. Er zijn op verschillende plekken op de route wegwerkzaamheden die lange wachttijden kunnen veroorzaken. Onderweg zien we weer groepjes vluchtelingen langs de weg. Deze proberen via Colombia de grens met Panama te bereiken om door de reizen naar Mexico en USA. Als we achter een vrachtwagen rijden, zien we zelfs hoe twee mannen op de rijdende wagen proberen te klimmen. Het lukt uiteindelijk 1 van het om op de wagen te klimmen. Na 4 uur rijden, zijn we zo'n 1 uur en 15 minuten van Jardin verwijderd. Tijd voor een koffie & plaspauze.

Dag 11 - Koffie breakDag 11 - Koffie break

Als we in Jardin aankomen, hebben we zo'n 40 minuten verloren aan de wegwerkzaamheden. Dat is niet slecht. Omdat het bijna lunchtijd is, bestellen we ons eten in het restaurant van het hotel. Dit hotel is fantastisch! We hebben een heerlijk ruime kamer en er is zelfs een jacuzzi bij ons om de hoek. Jardin is een prachtig plaatsje. Na de lunch lopen we samen even richting het centrale plein voor een paar foto's en een kadootje voor moeders. Weer terug in de kamer regelen we ons uitreis papieren en rusten wat voordat we richting de Cock of Rock gaan.

Dag 11 - Tuktuk in centrum JardinDag 11 - Detail Basilica of the Immaculate ConceptionDag 11 - Basilica of the Immaculate Conception

Vanaf het hotel is het nog geen 5 minuten rijden naar het Gallito de Roca Preserve. Als we daar aankomen gaat het hek net open en komen de eerste vogels richting de LEK.

Dag 11 - Hooglandmotmot - Highland Motmot

Na een tijdje komen er meer bezoekers en verschijnen er meer vogels. Het zijn voornamelijk jonge vogels (herkenbaar aan hun kuifje) en een paar volwassen mannetjes.

Dag 11 - Rode rotshaan - Andean Cock-of-the-RockDag 11 - Rode rotshaan - Andean Cock-of-the-RockDag 11 - Rode rotshaan - Andean Cock-of-the-Rock

Gelukkig is het hier wat minder moeilijk fotograferen als in Ecuador. Daarnaast komen de vogels een stuk dichterbij. Tegen 17:00 uur trekken de vogels weer richting hun slaapplaats en is de show voorbij. We rijden weer helemaal terug naar ons hotel voor een welverdiende warme douche.

Voor het diner lopen we naar het centrale plein van Jardin. De prachtige kerk is op een schitterende manier verlicht en is het centrale punt van het plein.

Dag 11 - Basilica of the Immaculate Conception

We kiezen vanavond voor Italiaans en we bestellen beide een pizza. Terwijl we eten genieten we van het gezang dat uit de kerk komt. Na het eten lopen we een rondje over het plein en sluiten af met een kopje koffie met rum uit Medelin. Terug in het hotel genieten we nog even van de jacuzzi en een Netflix-je voordat we gaan slapen.