Van Tetebatu via Bangsal naar Gili Meno

16 mei 2010 - Gili Meno, Indonesië

Vanmorgen werden we al om 05:00 uur gewekt door de moskee van Tetebatu. Na het ochtendgebed gin het verder met, zoals we later ontdekte, een voorlezing uit de koran. Volgens de Lonley Planet moet het hier sereen stil zijn, maar niet tussen 05:00 en 07:00 uur.

Gelukkig was de chauffeur vandaag netjes op tijd om ons op te halen. Hij probeerde nog een tempel toer aan ons te slijten, maar daar liepen we niet echt warm voor. De rit van Tetebatu naar Bangsal duurde 2 uur en onderweg zagen we voor het eerst de voor Lombok typerende paarden karretjes (Cidomo).

Eenmaal aangekomen in Bangsal moesten we de laatste kilometers naar de haven in een cidomo. De paardenkarren maffia, zoals wij ze noemde, doet goede zaken. Er komt geen enkele auto of taxi bij de haven en iedereen moet tegen betaling in een cidomo stappen.

Dag 20 - Bansal vanaf het waterIn de haven aangekomen, moeten we met onze rugzak op de rug, door het water, naar de boot lopen en aan boord klimmen. Dag 20 - boot naar Gili MenoDe boottocht naar Gili Meno duurt ongeveer 15 minuten. Aan de overkant moet je ook weer via het water je spullen aan de kant krijgen. Wim ging als eerste aan wal en toen hij terugliep voor 1 van de rugzakken, sloeg de boot los en ging op drift. Het duurde even voordat de kapitein de motor weer aan de gang had en een 2de poging kon doen om weer aan de kant te komen. Ook de 2de keer sloeg de boot op drift, maar wat wil je als je een boot vastlegt aan een stuk drijfhout.

Gelukkig waren er een paar sterke jongens die ons te hulp schoten en ons met vereende krachten aan de kant trokken.

Vanaf de haven was het 10 minuten lopen naar het hotel.

In de loop van de middag brengen we een bezoekje aan het schildpaddenreservaat van Gili Meno, waar baby’s veilig uit hun ei kunnen kruipen en worden grootgebracht.

Dag 20 - schildpaddenreservaat van Gili Meno -1    Dag 20 - schildpaddenreservaat van Gili Meno -2   Dag 20 - schildpaddenreservaat van Gili Meno -3

Helaas zijn er op dit moment geen schildpadjes die groot genoeg zijn, zodat ze mogen worden vrijgelaten.

Gili Meno is het kleinste eiland van de Gili’s. Je kan het eiland in 1 uur rondlopen. Je moet hier s ’avonds wel altijd een zaklamp bij je hebben, want na het eten hadden we erg veel moeite om onze cabine terug te vinden.

Het eten is hier fantastisch. In 1 van de restaurants hebben ze elke dag vers gevangen vis die ze bereiden op de BBQ.