La Florida Feeders and Km 18

10 september 2023 - Cali, Colombia

Na een veel te korte nacht (gevalletje jetlag), zitten we netjes om 05:30 uur aan het ontbijt. Daar ontmoeten we ook onze gids Anderson.

Om 06:00 uur rijden we naar La Florida. Hier zijn verschillende feeders voor verschillende soorten vogels. We beginnen met de eerste poging een soort Antpitta's. Dit zijn zeer schuwe vogels die in de donkere delen van het woud leven. Helaas laat hij/zij zich even zien als we aankomen, maar fotograferen lukt niet. Gelukkig zijn er wel andere soorten die zich bij de andere 2 feeders laten zien, zoals de Witoortandkwartel. Verder zien we veel bekende en nieuwe soorten.

Dag 02 - Blauwvleugelbergtangare - Blue-winged Mountain-TanagerDag 02 - Witoortandkwartel - Chestnut Wood-QuailDag 02 - Roodkopbaardvogel - Red-headed Barbet

Voor de lunch rijden we terug richting KM 18. We lunchen in een lokaal restaurant waar ze een lokaal gerecht serveren o.a. bestaand uit bonen, rijst, spek en gedroogd vlees. We bestellen allen een halve portie, want blijkbaar houden ze hier van grote porties eten. Het eten is heerlijk. Tijdens het eten hebben we enerzijds muziek van een lokale zanger en anderzijds van kolibries die het rond de feeders zoemen.

dag 02 - Wim en Andersondag 02 - Lunch

Na de lunch rijden we terug naar La Florida. Daar gaan we als eerste op zoek naar de Kleine tinamoe. Nog zo'n schuwe soort die bij voorkeur in de donkere delen van het woud leeft. We hebben geluk. Als we er aankomen, lopen de 2 volwassen vogels al op het pad. Na een tijdje laat ook het jong zicht zien.

Dag 02 - Kleine tinamoe, Little TinamouDag 02 - Colombiaanse chachalaca - Colombian ChachalacaDag 02 - Gewone saffraangors - Saffron Finch

Helaas laat de Manakin zich niet zien, maar daar hebben we morgen nog kans op. De rest van de middag blijven we bij La Florida en pikken we nog een paar nieuwe soorten mee.

Dag 02 - Roodstaartboomeekhoorn - Red-tailed squirrelDag 02 - Eikelspecht - Acorn WoodpeckerDag 02 - Witnekstruikgors - White-naped Brush-Finch

Als het licht het laat afweten, pakken we onze spullen in, bedanken we de eigenaar van La Florida en lopen naar de auto. Daar aangekomen, ziet Wim dat de voorband aan de bijrijders kant bijna plat is. Een lekke band. Gelukkig heeft de eigenaar van La Florida een apparaatje waarmee de band weer kan worden opgepompt. Na een minuut of 10 zit er weer voldoende lucht in de band en kunnen we terug naar de lodge.

Dag 02 - Lekke bandDag 02 - even de band oppompen

Als we weer terug zijn in de lodge hebben we nog 10 minuten voor het diner. Net voldoende tijd om andere schoenen aan te doen en de batterijen aan de stroom te leggen. Tijdens het eten maken we kennis met een nieuwe gast. Een dame van de Filipijnen die hier de komende dagen logeert. Tijdens het eten wisselen we onze ervaringen uit terwijl we van een indrukwekkend stuk vlees genieten. Na het eten lopen Anderson en ik door de soortenlijst en bespreken de planning voor morgen. Met 34 vogelsoorten waarvan 14 nieuwe soorten, was het geen slechte dag.