Gili Meno - duiken bij Halik Reef, Hans Reef & Meno Wall

18 mei 2010 - Gili Meno, Indonesië

Vanmorgen waren we alweer vroeg op. Na een korte koude douche zijn we richting de duikschool gelopen. Na gisteren in het restaurant van het hotel te hebben ontbeten, geven we nu de voorkeur aan een ontbijt buiten de deur. Het ontbijt is dan wel inclusief, maar lekker is anders.

Er staan voor vandaag 2 duiken op het programma.

De eerste om 09:00 uur is bij Halik Reef. Totaal zijn we met 10 duikers en op de locatie aangekomen, blijken we niet de enige te zijn. Het lijkt de Bijenkorf we tijdens de Dol Dwaze Dagen. Gelukkig hebben we wel veel gezien; 2 schilpadden, 2 morenes, Clown Trigger Fish, Trevally, Scorpion Fish en een aantal Calemari.

De tweede duik om 11:30 was bij Hans Reef. Helaas was het zicht in het begin van de duik maar matig. Dit heeft alles te maken met de zware regen die ze gisteren op het vaste land hebben gehad. Toch hebben we hier een prachtige Stone Fish gezien en 2 Blue Spotted Rays.

Dag 22 - laatste dag 1Na deze duik zouden we eigenlijk stoppen, maar om het af te leren gaan we vanmiddag toch nog 1 keer mee. De locatie voor de echt laatste duik is Meno Wall. Gisteren had Wim hier ruzie met de stroming. Gelukkig was het hier vandaag een stuk rustiger. Omdat we weer met een redelijk grote groep waren, werd er een verdeling gemaakt. Wim en ik blijken ineens tot de ervaren duikers te horen en mogen met Dave op pad. Op dezelfde plek als gisteren zien we 4 schilpadden liggen. Al snel halen we de eerste groep in. We volgen de stroming lang Meno Wall en genieten al drijvend van al het moois dat voorbijkomt. Aan het eind van de duik zijn Dave en de andere 2 naar een klein zee beestje aan het kijken, als Wim mij het signaal voor “haai” geeft.

Dag 22 - Gili meno 1

Het duurt even voordat ik hem ook ziet, maar hij ligt er echt. Op het witte zand van de bodem ligt een White Tip Shark van 2,5 – 3 meter. Ik zwem snel naar de anderen en geef het teken voor “haai”. Even geloven ze het niet, maar als ze hem zien liggen, krijg Wim een onderwater applaus. Als we boven komen is de vreugde bij de groep groot.

Dag 22 - laatste avond 2Het was voor ons allemaal de laatste duik. Later blijkt dat een haai op deze locatie een zeldzaamheid is. Een mooiere afsluiting kan je dan ook niet bedenken.

Na een prachtige zonsondergang en een voortreffelijk diner met gegrilde tonijn, sluiten we deze reis af.