Doña Dora feeding station

12 september 2023 - Cali, Colombia

Vanmorgen gaan we zonder ontbijt de deur uit. Het is ongeveer 1 uur rijden naar Doña Dora en het plan is om daar te ontbijten. Dus na een kop koffie en een bananen muffin, gaan we op pad.

Onderweg stoppen we 2 keer voor de soorten die we niet bij een feeder zullen zien. Een van die soorten is een Nachtzwaluw die op een rots langs de weg ligt te slapen.

Dag 04 - Roodkuifmiertangare - Crested Ant-TanagerDag 04 - Bergbeektachuri - Torrent TyrannuletDag 04 - Lierstaartnachtzwaluw - Lyre-tailed Nightjar

Als we zijn Doña Dora aankomen zit er een enorme groep vogelaars net aan hun ontbijt.

Wij gaan dus ook maar eerst ontbijten, waarna we naar de 3de verdieping lopen in de hoop daar een paar soorten te fotograferen. Als we net een beetje op stoom komen, komt die hele groep ook naar boven. Er zit dus maar 1 ding op, weer naar beneden.

Dag 04 - Doña Dora feeding station

Het licht is lastig; op de meeste plekken zwaar tegenlicht en daarbij is het bij de feeders aan de donkere kant. Na een tijdje vertrekt de groep en krijgen we een beetje ruimte om te fotograferen. Tegen lunchtijd komt de groep weer terug (zucht). Na de lunch vertrekken ze definitief en kunnen we ons richten op de endemische soorten die we hier kunnen fotograferen.

Dag 04 - Zilver-groene tangare - Glistening-green TanagerDag 04 - Roestkeeltangare - Rufous-throated TanagerDag 04 - Witsnorheremietkolibrie - White-whiskered Hermit

Rond een uur of 4, pakken we onze spullen en rijden we weer richting onze lodge.

Weer terug in de lodge drinken we eerst een biertje op ons prive terras. Daarna fixen we het statief van Wim nog even. Er viel vandaag een paarkeer een poot uit en die hadden we inmiddels al met een bush-fix vastgezet. Ook gebruik ik deze tijd om een dubbele back-up te maken en wat foto's uit te zoeken. Omdat we morgen de laatste kans hebben op een zekere soort, wilde Wim heel graag nog een keer naar La Florida. Helaas gaat dat plan niet door, er komt morgen een grote groep birders.... Dezelfde groep als vandaag. We zetten deze soort maar op de back-log voor de volgende reis.