Van Amsterdam via Bogota naar Cali

9 september 2023 - Cali, Colombia

Vanmorgen liep alles redelijk gesmeerd. We waren ruim op tijd bij de bushalte en netjes op tijd op Schiphol. Ook bij de bagage afgifte, security check en paspoort controle liep het redelijk vlot. Natuurlijk werd 1 van onze camera tassen er bij de security uitgepikt, maar we hadden voldoende marge. Bij de gate aangekomen, vonden we het al redelijk rustig voor een overboekte vlucht, maar het was dan ook niet het grootste toestel uit de vloot. Ook de check in ging sneller dan verwacht. Als we in de rij staan om aan boord te gaan, moeten we ineens allemaal een meter of 20 terug. De brug is niet goed aangesloten en moet opnieuw. Als het boarden doorgaat en ze het vliegtuig gaan laden, kan de deur beschadigen. Met een minuut of 10 is het probleem opgelost en kunnen we alsnog aan boord. Al snel maakt het cabine personeel aanstalten voor het vertrek, maar een groot deel van de stoelen is nog leeg.

Dag 01 - aanboord

Ook de stoel naast me. Als ik informeer bij de crew blijkt dat door de dichte mist, heel veel passagiers hun vlucht hebben gemist. Ik vertel haar dat ik ook KLM-er ben en dat we geboekt IPB-ers zijn. Eenmaal in de lucht krijgen we te horen dat er zoveel ruimte is in de Premier comfort, dat we daar mogen komen zitten. Een onverwachte upgrade waar we heel blij mee zijn.

Na een lange maar rustige vlucht komen we aan in Bogota. De rij bij de douane is best lang, maar het loopt redelijk door. Vervolgens halen we onze bagage van de band en lopen we richting de vertrekhal voor de binnenlandse vluchten. Onderweg pinnen we 2.000.000 Colombiaanse peso (iets meer dan usd 500). Ook dit keer heeft Wim het bekende gezeur met zijn bankkaarten. Bij de incheckbalie is het enorm rustig. Blijkbaar valt een tas in een flightbag hier onder odd sized bagage, wat we moeten ze bij die balie afgeven. Haast moet je hier niet hebben. Gelukkig hebben we ruim de tijd en hoeven we niet te stressen. Inmiddels hebben we ook al contact gehad met onze chauffeur. Dus alles lijkt voorspoedig te verlopen.

Dag 01 - Cali

Als we eindelijk kunnen boarden, mogen wij als 1 van de eerste aan boord. We hebben gekozen voor een Premium economy ticket waardoor we op rij 2 zitten. Als we eenmaal in de lucht zijn, heeft het cabine personeel net voldoende tijd om de 9 passagiers in de premium class van een drankje en hapje te voorzien. Eenmaal aangekomen, is het even wachten op de bagage, maar als we eenmaal buiten staan, hebben we de chauffeur al snel gevonden.

Na een rit van 1 uur en 15 minuten, komen we aan bij de lodge. Het ontvangst in warm en binnen 10 minuten na aankomst zitten we al aan het diner. De kamer is enorm en heeft meer dan voldoende stopcontacten. Na het eten leggen we de spullen voor morgen klaar en nemen we nog even een warme douche.