Long-eared Owl & Passerine drinking Hide

18 januari 2018 - Balmazújváros, Hongarije

Dag 8-Zonsopkomst bij het hotelWe konden vanmorgen toch wel 2 uur uitslapen. We zaten dan ook pas om 07:00 uur aan het ontbijt i.p.v. om 05:00 uur.

Het was een hele verrassing om het hotel bij daglicht te zien.

Als we onze spullen hebben gepakt en op het terras wachten op Jozef, laat de eigenaar van het hotel ons door de kijker een Slechtvalk zien. Die zit hier bijna elke ochtend op het midden van het meer.

Als Jozef ons om 07:30 uur komt ophalen, rijden we eerst het stadje in voor de Randuilen. Deze uilen overwinteren in grote groepen in zogenaamde Roest-bomen. Hier komen ze elke morgen weer naartoe om uit te rusten tot ze de volgende avond weer opzoek gaan naar eten.

Dag 8-RansuilDeze bomen staan midden in dit stadje. Als we aankomen, zie we de eerste al zitten. deze zit redelijk vrij en heeft zijn ogen nog open.Snel de camera's in orde gemaakt en een paar platen geschoten. Helaas gaat hij er op een moment toch vandoor. Er zitten nog meer uilen in deze boom, maar die zitten te diep tussen de bladeren om te fotograferen.

Ook verderop in een andere straat zit nog een uil, maar die is al in diepe rust en houd zijn ogen stijf dicht.

Dag 8-Passerine drinking HideNa 45 minuten houden we het voor gezien en vertrekken we richting de Passerine drinking Hide.

Vandaag gaan we weer eens ouderwets voor de kleinere vogeltjes.

Als we rond 09:30 uur aankomen in de hut is het al een komen en gaan van kleine vogels. Dan moet je denken aan de bosvogeltjes die altijd in zo'n soort hut te zien zijn: Koolmees, Pimpelmees, GBS, Boomklever en Glanskop. Dag 8-SperwerAls we een tijdje zitten, zien we ineens een Sperwer landen. Hij blijft heel even zitten en is weer weg.

De volgende gast is een Middelste Bonte Specht. Daarna zien we ook de Zanglijster, Appelvink, Gaai en Staartmees. In het begin van de middag vliegen er zelfs 2 Zwarte Spechten voorbij.

Het weer is prachtig en voor de hut is het constant druk met vogels, maar echt bijzondere soorten hebben we niet gezien. Dat hadden we eigenlijk ook niet verwacht.

Toch lopen we om 15:30 uur met een fijn gevoel terug naar de auto.

Dag 8-Gaai  Dag 8-Middelste Bonte Specht  Dag 8-Staartmees

Weer terug in het hotel brengen we eerst de spullen naar de kamer en daarna gaan we met onze pc's naar de eetzaal voor een biertje. Dag 8-Zonsondergang bij het hotelOnder het genot van een wel verdient biertje bekijken we de resultaten van vandaag. Ik ontdek helaas dat een groot deel van mijn Ransuil foto's niet scherp zijn. Gelukkig is de serie met de eerst uil (met open ogen) wel goed, maar ik baal er wel van.

Wim zoekt ook naar foto's van geringde Zeearenden. Deze nummers worden later doorgegeven aan de organisaties die de ringen hebben aangebracht, zodat die weer weten dat ze hier zijn gezien.

Na een overvloedige maaltijd gaan we met een restje wijn terug naar de kamer.Eerst zoeken we al onze spullen weer bij elkaar zodat we morgen de boel snel kunnen inpakken.

Dan onder het genot van een wijntje nog een paar fotootjes uitzoeken en lekker gaan slapen.

1. Ineke Buskermolen:
    18 januari 2018
    Jeetje! Wat hebben jullie weer een prachtige lokaties om de zeearenden en ander gespuis (grapje) op de foto te zetten! Alle verhalen tot nu toe gelezen. Wat een prachtige foto's weer!! Ben benieuwd naar de rest!
    Succes nog even en vooral genieten hé!!