Zura Loma birding & San Jorge Eco-lodge

9 september 2021 - Quito, Ecuador

Vanmorgen gaat de wekker al om 05:00 uur. Ondanks de lange reis hebben we nauwelijks kunnen slapen. Om 06:00 uur zitten we netjes aan het ontbijt en een half uur later lopen we met onze camera spullen richting de auto.

Dag 2 - sessie bij Zura Loma birdingDag 2 - Uitzicht bij Zura Loma birding

Na een klein uur rijden, komen we aan bij Zura Loma birding. Als we vanaf de parkeerplaats naar beneden lopen, zien we al snel de eerst kolibries vliegen. We beginnen eerst met een kolibrie sessie en later gaan we op zoek naar de 3 soorten Antpitta die in dit gebied voorkomen.

Dag 2 - Witbuikboself - White-bellied WoodstarDag 2 - Zwaardkolibrie - Sword-billed Hummingbird

De eerste leeft in een stuk bos naast het veldje waar we de kolibries fotograferen. Voor de andere 2 moeten we een redelijk stuk omhoog klimmen. Als we de eerste soort hebben gefotografeerd, gaan we met Louis en de beheerder op pad.

Dag 2 - Roestkapmierpitta - Chestnut-crowned AntpittaDag 2 - Roodnekmierpitta - Chestnut-naped AntpittaDag 2 - Rosse mierpitta - Rufous Antpitta

De 2 de is redelijk honkvast en laat zich ook redelijk snel naar buiten lokken. Voor de derde moeten we iets meer moeite doen. Gelukkig werkt die uiteindelijk ook mee en tevreden zetten we de afdaling weer in.

Dag 2 - Smaragdglansstaartkolibrie & BruinvleugelinkakolibrieDag 2 - Saffierpluimbroekje - Sapphire-vented PufflegDag 2 - Saffierpluimbroekje - Sapphire-vented Puffleg

De rest van de ochtend besteden we aan de kolibries.

Weer terug in de lodge genieten we van een heerlijke lunch op het terras.

Daarna hebben we een klein uurtje voordat we aan de multi flash sessie gaan beginnen.

Dag 2 - Multi flash sessieDag 2 - Koperglanskolibrie - Shining Sunbeam

Louis heeft in de tuin van de lodge een opstelling gemaakt met een achtergrond en een stuk of 4 flitsers Het idee is om de flits te gebruiken om de vleugels van de Kolibrie te bevriezen op de foto. We gebruiken gezamenlijk de flits opstelling en maken dus om de beurt een foto d.m.v. een afstandsbediening.

Ongeveer halverwege de sessie beginnen er bruikbare foto's te komen.

Helaas is het aanbod aan vogels niet overweldigend, maar al met al een goede eerste sessie.

Dag 2 - Koperglanskolibrie - Shining SunbeamDag 2 - Goulds violetoorkolibrie - Sparkling VioletearDag 2 - Smaragdglansstaartkolibrie - Tyrian Metaltail

Na het diner pakken we onze spullen weer in en doen we een poging om de vele foto's die we vandaag hebben gemaakt, uit te zoeken, maar om 22:00 vallen m'n ogen bijna dicht