Zimanga - Laatste Game drive, rit naar Durban en vlucht naar Johannesburg

18 november 2022 - Johannesburg, Zuid-Afrika

Vanmorgen gaat de wekker nog 1 keer om 04:25 uur.

Dit is onze laatste ochtend. Voor vandaag staat de Tower hide op het programma. Hier is een gestreepte ijsvogel al een tijdje aan het broeden en vanmorgen is deze voor ons gereserveerd.

Als we bij de tower hide aankomen en achter de gids naar boven lopen, zien we hem alweer naar beneden komen.

Er blijkt vannacht een bijenkolonie te zijn ingetrokken en de hut zit vol met tientallen bijen.

Geen plek om 3 uur te gaan zitten fotograferen.

We hebben nu 2 opties; of we gaan mee op game drive of we proberen de birddrinking hide waar we in 2019 ook hebben gezeten. Echter hebben ze hier enorme wateroverlast gehad, dus 50% kans dat het niets is.

Dus kiezen we voor de game drive.

Al snel zijn we een groepje van 3 Cheeta vrouwtjes op het spoor. Ook deze keer krijgen we de kans om ze van dichtbij te fotograferen. Op het moment dat ze in de jacht modus gaan, volgen we ze met de auto. Als een poging om een Impala te vangen mislukt, lopen ze richting een poeltje om te drinken.

20221118 - Jachtluipaard - Cheetah20221118 - Drinkende Jachtluipaarden - Drinking Cheetahs20221118 - Witte neushoorn - White rhinoceros

Daar krijgen we de kans om ze vanaf de overkant van het poeltje, drinkend te fotograferen. Als de gids plat op de grond gaat liggen voor een laag standpunt, ga ik er naast liggen. Wim en onze Spaanse reisgenoot hebben beide een lange lens en kunnen dit plaatje niet maken. Ik red het net met mijn 150 mm.

We blijven de dames volgen in de hoop op wat actie. Na een 2de jachtpoging moeten ze even rusten. Liggend op een heuveltje krijgen we nogmaals de kans op de dames te fotograferen.

20221118 - Laagland Nyala - Lowland nyala20221118 - Laagland Nyala - Lowland nyala20221118 - Rustende Jachtluipaarden - Cheetahs taking a break

Dan is het tijd om terug te gaan naar de lodge.

Na het ontbijt, nemen we nog snel een douche, pakken we de laatste spullen in en rekenen de drankjes af.

Tijd om naar de poort te rijden.

Daar nemen we afscheid van onze Spaanse reisgenoot en beginnen we aan de ruim 3 uur durende rit naar Durban.

In Durban aangekomen tanken we de auto af en leveren we de auto weer in.

Bij de check in balie van South African Airways krijgen we gelukkig meteen stoelen. Als we aan boord zitten nemen we nog een wijntje op een geweldige reis.

Eenmaal op Johannesburg Airport aangekomen, Halen we eerst onze bagage op. Vervolgens lopen we richting de AF/KLM incheck balie. Hier kunnen ze ons (net als vorige keer) nog niet inchecken. Wel willen ze onze bagage bast labelen, maar we moeten de tassen weer meenemen. Om 22:30 mogen we ons weer melden en dan horen we meer.

Om te beginnen parkeren we onszelf bij Cappello. Hier drinken we een Iced Tea om de ergste dorst te lessen.

Straks gaan we op zoek naar de brouwerij waar we de vorige keer ook hebben gegeten.

Het wachten is begonnen...

Om 18:30 verhuizen we naar de Airport Craft Brewers voor een biertje en wat te eten. Vervolgens parkeren we onszelf op een bankje in de buurt van de check in balie. Om 22:15 check ik of er al nieuws is. Even denken we dat we stoelen gaan krijgen, maar toch niet. We moeten nu wachten tot 22:50.

Weer terug bij ons bankje, krijg ik een melding dat mijn stoel is bevestigd. Dan gaan we opnieuw richting balie. Het goede nieuws is dat we stoelen hebben. Minder is dat het 1 business class en 1 economy class stoel is.

Wim heeft de C-class stoel, maar wil deze aan mij afstaan. De M-class is ook nog een midden stoel op een rijtje van 3.

Uiteindelijk reis ik C-class en Wim M-class