Wild Sumaco Community Lodge & Wawa Sumaco

18 september 2021 - Baeza, Ecuador, Ecuador

Na het ontbijt beginnen we aan een rit van 3 uur naar de Wild Sumaco Community Lodge. Onderweg checken we nog bij een andere feeding station of hier nog een bijzondere soort te zien is. Hier is het op dit moment nog rustig.

Helaas heeft een onkundige tuinman de waardplant van die specifieke kolibrie soort grotendeels uit de tuin verwijderd, waardoor hij al weken niet meer is gezien.

In de tuin van Wild Sumaco Community Lodge aangekomen, zien we een andere setting dan verwacht. Hier een wilde bloemenzee met een aantal feeders en hier en daar een takje. Het valt dan ook niet mee om hier mooie plaatjes te maken.

Dag 11 - Zonneboself - Gorgeted WoodstarDag 11 - Bronsstaartsaffierkolibrie - Golden-tailed Sapphire-2Dag 11 - Bruine violetoorkolibrie - Brown Violetear

Gelukkig kunnen we de Gekuifde Draadkolibrie hier fotograferen.

Dag 11 - Bronsstaartsaffierkolibrie - Golden-tailed SapphireDag 11 - Gekuifde draadkolibrie - Wire-crested ThorntailDag 11 - Druppelkolibrie - Many-spotted Hummingbird

Op de weg terug richting ons hostel, maken we een tussen stop bij het feeding station van Wawa Sumaco.

Hier lunchen we en proberen we nog een paar soorten aan onze lijst toe te voegen. Helaas begint het al snel flink te regenen en onweren.

Dag 11 - Waterval bij Wawa Sumaco

Toch kunnen we beide weer een bijzondere soort aan onze lijst toevoegen.

Dag 11 - Paarskopkolibrie - Violet-headed HummingbirdDag 11 - Geelbuikschoffelsnavel - Common Tody-FlycatcherDag 11 - Bronsstaartsaffierkolibrie - Golden-tailed Sapphire-F

Onderweg naar onze hostel stoppen we nog een paar keer om te checken of er nog interessante soorten zitten. Als laatste stoppen we bij een klein National Park waar we een poging doen om Spechten te vinden. Terug in de hostel , gooien we de lege batterijen weer op de opladers en maken we ons klaar voor het diner.

We eten vanavond in een "nieuw" restaurant. Het lijkt een beetje op een Italiaans familie restaurant. De hele familie eet in het restaurant (vader, moeder, kinderen en kleinkind) Het eten is heerlijk en de ruimte ruim en gezellig.

Weer terug in de hostel, pakken we alvast een deel van onze spullen in. Blijkbaar is er vanavond iets te vieren, want af en toe horen we vuurwerk knallen.