Vlucht Schiphol - Helsinki - Ivalo & rit naar Kaamanen

18 mei 2022 - Inari, Finland

Vanmorgen ging alles redelijk vlot. Totdat ik de auto thuis had gebracht en erachter kwam dat ik de sleuteltjes van de flighbags was vergeten. Gelukkig waren de buurtjes thuis en kon ik de sleutel daar lenen. Eenmaal op Schiphol hadden we redelijk snel de bagage afgegeven, maar de rij voor de security check was enorm lang. Natuurlijk werd mijn camera tas er weer uitgepikt. Nog even een flesje drank gekocht en op naar de gate.

We beginnen deze trip met ruim een halfuur vertraging. De vlucht naar Helsinki duurt een kleine 2,5 uur. Helaas is op deze vlucht het mondkapje verplicht. Omdat ik al eerder had gezien dat er alleen betaald service was, had ik een zak krentenbollen meegenomen. Op de luchthaven van Helsinki kopen we een broodje en een paar flesjes water voor de volgende vlucht. Als we bij de gate aankomen, kunnen we meteen aan boord.

Na een vlucht van 1,5 uur komen we aan op de luchthaven van Ivalo.

Dag 1 - donkere wolken

De luchthaven van Ivalo is redelijk klein en na een paar minuten wachten, zien we de eerste tassen al op de band verschijnen. De temperatuur is hier een stuk lager dan in Helsinki. Daar was het nog een graad of 20 en hier is het 5 graden. Gelukkig kunnen we, zodra we de bagage hebben, snel onze jassen uit de tas halen. Dan is het nog even wachten tot Jaap de sleutel van ons busje heeft opgehaald, voordat we aan de rit van 2 uur naar het eerste hotel kunnen beginnen.

Tijdens de rit zien we o.a. een aantal rendieren en 2 vrouwtjes van de Auerhoen. Eenmaal aangekomen bij ons eerste logeeradres, ligt de eerste prio bij het eten. Het is inmiddels 20:00 uur (lokale tijd) en iedereen heeft trek. Vanavond eten we stoofvlees van Rendier. tijdens het eten zien we de eerste vogels bij de voerderplaats van het hotel. Helaas is het licht matig en zijn de vogels na het eten gevlogen.