Verkenning van de taiga & Haakbekken bij het hotel

19 mei 2022 - Inari, Finland

Na een slapeloze nacht gaat de wekker om 05:00 uur. Voor het ontbijt doen we de eerste serieuze poging om de Haakbekken te fotograferen. Ondanks dat het erg vroeg is, zijn we niet de eerste bij de voederplaats. Helaas duurt het tot bijna 06:00 uur voordat het vogelfestijn echt begint.

Dag 2 - Taigagaai - Siberian jayDag 2 - Eekhoorn - red squirrelDag 2 - Witstuitbarmsijs - Arctic redpoll

Gelukkig kunnen we al snel een aantal soorten (Bruinkopmees, Haakbek en Taigagaai) afvinken voor deze reis.

Dag 2 - Keep - BramblingDag 2 - Haakbek - Pine Grosbeak

Om 07:30 gaan we terug naar binnen en maken we ons klaar voor het ontbijt. Na het ontbijt stappen we in het busje en gaan we op zoek naar vogels.

Ons eerste doel voor vandaag valt niet echt in het water, maar het is vooral de sneeuw die onze plannen in de war gooit. Als we de afslag naar onze bestemming nemen, blijkt het pad naar deze locatie nog vol met sneeuw te liggen.

Dag 2 - de eerste stop

Het is dus geen optie om het laatste stuk met de auto te doen. Dus besluiten we te gaan lopen. Gewoon kijken hoever we komen. Na een minuut of 10 komen we tot de conclusie dat de weg nog steeds is bedekt met een dikke laag sneeuw en dat het in al die tijd ook ontbreekt aan vogeltjes. Als we weer terug zijn bij het busje, besluiten we in de richting van het hotel te rijden en onderweg nog een paar plekken te proberen.

De volgende stop is bij een natuurreservaat. Voordat we dat in lopen, checken we eerst of er nog wat te zien is in het meer aan de overkant. Het meer is op een paar eenden en wat Bosruiters na helemaal leeg. Weer terug op het parkeerterrein van het natuurgebied, lopen we het gebied in. Ook hier is het erg stil.

Dag 2 - Bosruiter - Wood sandpiper

Op een Kwikstaart, Fitis en Bosruiter na, geen vogel te bekennen. Nadat we onze boterhammen hebben opgegeten, zetten we koers naar de laatste locatie.

Onze laatste stop is een uitkijktoren in een wijds, waterrijk gebied.

Dag 2 - uitzicht vanuit de toren

Hier zou het vol moeten zitten met Kraanvogels, eenden en Steltlopers. maar niets van dit alles. Vanaf de toren kan je heel goed zien hoeveel sneeuw en ijs hier nog ligt. We zijn voor de enne groep vogels te laat en voor de rest is het nog te vroeg. Tijd om terug te gaan naar het hotel.

Hier gebruiken we de extra tijd om lekker te douchen en de eerste spullen alweer in de tassen te gooien. Het laatste uur voor het avondeten, gebruiken we om nog een paar plaatjes te schieten in de tuin. Na een overvloedige maaltijd gaan we nog even naar buiten voor een laatste poging. Net als gisteren is de hoeveelheid vogels gereduceerd tot nul. Dan maar terug naar de kamer voor een extra uurtje slaap.