Uilen, vlinders en muskieten

26 juni 2021 - Erdőhorváti, Hongarije

We beginnen deze dag heerlijk uitgeslapen. Het verwachte onweer hebben we niet gehad. Om iets voor de wekker gaat zijn we al uit bed. Na een koude douche staan we om 06:00 klaar.

Voor het ontbijt brengen we een bezoek aan een kleine steengroeve. Hier zit het nest van een Oehoe. Fijn als je lokale gids alle Draaihals en Oehoe nesten in het gebied monitort. Omdat we er met de auto niet echt dichtbij kunnen komen, moeten we het laatste stuk lopen. Dat is best pittig met je statief.

Onderweg zien we opeens een jonge Grauwe Klauwier op een takje zitten. Die is ook alvast in de pocket.

Dag 03 - Jonge Grauwe Klauwier - Juv. Red-backed shrikeDag 03 - Sint-jacobsvlinder - Cinnabar mothDag 03 - Ondertussen aan de andere kant van de groeve....

Helaas vliegt moeder Oehoe net weg als wij eraan komen, maar de jongen laten zich goed zien. Na een tijdje dalen we weer af en lopen we weer terug naar de auto. Vervolgens rijden we terug naar het hotel voor het ontbijt. De eerste nieuwe soort is in de pocket!

Dag 03 - Jonge Oehoe's - juvenile Eagle-owls -1-Dag 03 - Jonge Oehoe - juvenile Eagle-owl -2-Dag 03 - Jonge Oehoe's - juvenile Eagle-owls -3-

Na het ontbijt stappen we in de auto en rijden we naar het oostelijk deel van het gebied. Hier staan nog een aantal kastelen en rond deze landgoederen zijn enorme gebieden begroeid met een wilde combinatie van bomen en grasland.

Dag 03 - Bosparelmoervlinder - Heath fritillaryDag 03 - Wim maakt een foto van de Scarce CopperDag 03 - Morgenrood - Scarce copper

Langs 1 van de smalle landweggetjes kopen we op advies van Janos een paar potten honing. Voor mezelf een grote pot Robinia honing en voor de buurvrouw een kleinere. Die Robinia is de duurste honing uit dit gebied, maar totaal betaal ik eur 8,--.

Dag 03 - Purperstreepparelmoervlinder - Lesser marbled fritillaryDag 03 - Metaalvlinder - Green foresterDag 03 - Rode vuurvlinder - Purple-edged copper

We beginnen onze vlinderjacht bij een smal watertje waar het echt zwermt van de vlinders. We telde daar zo'n 30 Keizersmantels die over elkaar heen zwermde. Nadeel van die locatie was de verschrikkelijke vislucht die er hing. De oorzaak daarvan waren de restanten van kleine garnaaltjes die er overal tussen de stenen bodem lagen. Lastig fotograferen dus. Als we klaar zijn met vlinderen, gaan we op zoek naar een plek om te lunchen. Dat valt nog niet mee. Door Covid-19 zijn veel restaurants permanent gesloten, nog dicht i.v.m maatregelen of overvol.

Uiteindelijk komen we uit in het plaatje Mad, waar nog een tafeltje is voor ons 4-en

Dag 03 - lunch Dag 03 - Violette vuurvlinder - Purple-shot copperDag 03 - Uitzicht over de vallei

Na de lunch rijden we richting het hoogste punt van het gebied. Vanaf hier heb je een prachtig uitzicht over de vallei en de wijnvelden. Dit is ook een goede plaats voor het vinden van Kolibrievlinders en Koninginnenpages.

Dag 03 - Bloedrode heidelibel - Ruddy DarterDag 03 - Koninginnenpage	Common - Yellow swallowtailDag 03 - Kleine sleedoornpage - Sloe hairstreak

Na een uurtje vlinderen, dalen we een klein stukje af en gaan we opzoek naar de Oeraluil. Na een extra laag muskietenmelk, gaan we het bos in. Na een paar meter worden we omzwermd door duizenden muskieten. Helaas voor ons trekken ze zich niets aan van muskietenmelk of kleding, dus er is geen ontkomen aan. Even overweeg ik om rechtsomkeer te maken, maar het idee om een Oeraluil te zien is sterker. Helaas is alle moeite voor niets, meer dan een flits van de opvliegende uil krijgen we niet te zien. De route terug naar de auto lopen we in een recordtijd. Maar dat kan niet voorkomen dat we allemaal flink worden gestoken.

Omdat we al om 19:30 uur een tafel hebben in het restaurant, rijden we vanaf de uil direct naar het restaurant.

Onderweg stoppen we bij een klein watertje dat onder de doorgaande weg loopt. We doen hier een poging om de Klein Waterhoen te fotograferen. In dit watertje leven 2 koppels en het lukt ons wel om ze te bewegen om van de ene naar de andere kant te lopen, maar een goede foto maken, is een enorme uitdaging.

Dag 03 - Klein Waterhoen

Vervolgens rijden we naar het restaurant. We zijn op de eerste avond ook geweest en het eten is hier goed.
Na het eten rijden we terug naar het hotel, waar we de schade van ons wandelingetje in het bos opnemen. Wim heeft de meeste beten opgelopen en zijn rug lijkt wel een maanlandschap.