Tengiz-Korgalzhyn Nature Reserve

13 september 2017 - Korgalzhyn, Kazachstan

Vanmorgen werden we na een heerlijke nacht slaap, wakker van de wekker.

Om 07:00 uur lopen we de ontbijtzaal binnen en treffen daar een heerlijk bord havermout aan als ontbijt. Niet echt mijn droom ontbijt. Gelukkig kan onze gastvrouw nog een eitje voor me bakken, zodat ik zonder honger de deur uit kan.

Vandaag krijgen we gezelschap van Alexey Koshkin, de vice directeur van het NP, die alles weet van de vogels in dit gebied.

Dag 13-Wim zit vandaag 1ste rangHet Tengiz-Korgalzhyn Nature Reserve bestaat uit verschillende grote en kleine meren. De doelsoort voor vandaag is de Zwarte Leeuwerik. Gelukkig zien we al snel een paar grote groepen, maar het fotograferen daarvan is een heel ander verhaal. Het is vandaag donker, regenachtig en erg koud (5 graden).

Dag 13-Een boerderij op de steppenHet steppengebied waar we nu zijn is prachtig en de donkere wolken zorgen voor een bijzondere sfeer. Boven de uitgebreide steppen zoeken verschillende grote roofvogels naar hun prooi. We zien Arendbuizerds, Bruine Kiekendieven, een Zeearend en een Steppenarend. Ook zien we grote groepen met Witvleugelleeuweriken voor de auto uitvliegen.

Dag 13-Reuzezwartkopmeeuw (2)Na een teleurstellende lunch (gekookte pasta met 4 partjes tomaat) gaan we op zoek naar Reuzezwartkopmeeuwen. Deze vinden we uiteindelijk in een uiterste punt van het gebied. Daar staan een aantal vissers die hun vangst aan het uitsorteren zijn en ongewenste vis weer in het water gooien. Hier vinden we een aardige groep die dicht bij de kant vliegen om de teruggegooide vis op te pakken.

Daarna gaan we terug naar het hotel. Na een bezoek aan de lokale winkel voor een paar biertjes en een zak chips, gaan we de foto's van vandaag uitzoeken.

Het diner is na de kritiek op de lunch gelukkig een stuk voedzamer en we kunnen met een volle maag terug naar ons huisje.