Taukum Desert & Turanga Woodland

7 september 2017 - Kanshengel, Kazachstan

Na een onrustige nacht met storm, regen en onweer, kruipen we om 05:30 uit onze tent. Binnen 15 minuten zijn we onderweg naar de drinkplaats. De ochtend de meest productieve tijd voor vogels is hier.

Dag 7-Vroege ochtend sessie

Als we ons hebben geïnstalleerd bij de waterpoel in de Taukum woestijn, kan de show beginnen. Het stikt hier van de kalenderleeuweriken. Er komen hele groepen drinken. Tot onze vreugde lande een Arendbuizerd die kwam drinken. Verder zien we Kortteen en Bergkalander Leeuweriken.

De doelsoort voor vanmorgen, de uiterst schuwe zwartbuikzandhoen, laat zich wel zien, maar komt niet echt dichtbij.

Dag 7-Arendbuizerd   Dag 7-Kleine Strandloper   Dag 7-Zwartbuikzandhoen

Dag 7-Wakker worden in de woestijnVervolgens rijden we terug naar onze kampeerplek en ruimen we de tent weer op.

De volgende stop is het restaurant waar we gisteren hebben gegeten.  Hier hebben we een laat ontbijt dat bestaat uit Kazachs brood. Dit is een gefrituurd brood gevuld met vlees en uien.

Dag 7-Kazachs brood

Als ik de eerste van de stapel pak, zie ik dat er een vulling inzit. Dus hou ik het brood even tegen het licht om te kijken wat erin zit. Wat ik niet weet is dat de kok dit ziet en denkt dat ik vind dat er te weinig vlees in zit. Oeps! Gelukkig hebben we Machiel om uit te leggen dat dat niet te reden was.

Na het ontbijt rijden we richting Zheltorangli, een rit van bijna 2 uur.

Onderweg stoppen we op een paar keer opzoek naar speciale soorten.

Dag 7-LunchtijdIn Zheltorangli hebben we eerst een late lunch en dan gaan we opzoek naar de Witvleugel Specht. Dit doen we in een sprookjesachtige oud populierenbos dat helaas ook nogal vervuild is met plastic en lege flessen.

Helaas lukt het niet om deze spechtensoort te vinden.

Dag 7-Turkestaanse Klauwier

Na een korte pauze waarin we de meloen van gisteren opeten, gaan we naar een ander deel van het bos.

Daar zien we wel een Oosterse Holenduif overvliegen.

Dan is het tijd om terug te rijden.

We stoppen een aantal keer om vanuit de auto te fotograferen. Zo lukt het ons om een Turkestaanse klauwier en een Steppeklapekster vast te leggen.

Dag 7-slapen bij het wegrestarant in KanshengelWeer terug bij het eethuisje in Kanshengel, eten weer een flinke Dag 7-even de resultaten controlerenportie Shaslicks met een heerlijk koud lokaal biertje. We mogen hier ook blijven slapen, dus we hoeven geen tentje op te zetten in de woestijn.