Van de Sogety Vally terug naar Almaty

11 september 2017 - Almaty, Kazachstan

Dag 11-Zingende AzuurmeesVanmorgen gaan we na het ontbijt eerst op Azuurmezen jacht. Dag 11-Azuurmees

Wim is voor het ontbijt al op onderzoek geweest en heeft een paar bomen gevonden waar we ze naartoe willen lokken.

Gelukkig werk deze tactiek en we komen alle drie terug in het hotel met foto's van deze verre neef van de Pimpelmees.

Vervolgens verlaten we het hotel en rijden we voor de laatste keer richting de woestijn.

Dag 11-op jacht naar Grote Renmuizen

Doel is om nog een keer een Grote renmuis te fotograferen. Nu zijn dit hele slimme beestje die moeten overleven in een woestijn vol gevaren. Het is voor hun dus geen probleem om een paar fotograven te slim af te zijn. Ondanks 3 pogingen géén foto's van een Grote renmuis.

Dan verlaten we de woestijn en na een stop in Kokpek voor een paar colaatjes, rijden we richting Almaty.

Dag 11-de jarige job met een SteenarendWe maken ook nog een stop die Machiel voor ons heeft geregeld. De Kazach gebruiken al jaren Steenarenden om te jagen. Een kleine groep mensen heeft nog steeds vergunning om deze machtige roofvogels te houden voor die doeleinden. Dag 11-Een goed gesprek

Wij stoppen bij één van deze mensen.

Ze hebben 3 Steenarenden waarvan 2 relatief jonge dieren. Het geeft een machtig gevoel om zo'n krachtige vogel op je arm te hebben.

Daarna rijden we via de nieuwe snelweg richting Almaty.

Dag 11-Lunchtijd

Onderweg stoppen we voor de lunch, maar uiteindelijk durft niemand van ons (zelfs de chauffeur niet) om aan de koude kippenpoten te beginnen. Deze liggen al sinds 09:00 uur, zonder koeling, in dat achterbak van de auto. Bij een buitentemperatuur van ruim 30 graden. Lijkt me een garantie voor buikloop.

Na de lunch rijden we door. Als we bij het hotel aankomen, laden we onze spullen uit en nemen we afscheid van de chauffeur. Als kadootje heeft hij voor ons beiden een Kazachs hoedje. Ik denk dat ik hiermee eindelijk "one of the guys" ben geworden.

In het hotel krijgen we voor het eerst een ander kamernummer; 7 i.p.v. 8. Maar ook nu weer moeten we achter een 2de set handdoeken. Op een moment staat er zo vaak iemand op de deur te kloppen, dat het wel een klucht lijkt.

De resterende tijd gebruiken we om de rugtassen weer in te ruimen, batterijen te laden en te douchen.

Om 19:30 uur gaan we met Machiel, per Uber naar Shakespeares' Bar in het centrum. Hier genieten we van heerlijke authentieke Indiase gerechten ter ere van Wims' verjaardag.

Omdat Machiel eerder terug gaat naar het hotel, laten we via het restaurant een taxi bellen.

Nu heb je in Kazachstan nauwelijks echte taxi's. Hier gaat bijna alles via liften, Uber of de Russische variant van Uber.

Een ritje kost tussen de 1.000 - 1.500 tenge (€2,50 - €3,75)

Om te beginnen moeten we best lang wachten voordat deze voor de deur staat. Dan blijkt hij de weg niet te weten en moet Wim hem met handen en voeten uitleggen hoe hij moet rijden.

Gelukkig bereiken we uiteindelijk het hotel en zijn we weer een ervaren rijker.