Scharrelaars en Watervogels

30 juni 2021 - Hortobágy, Hongarije

Iedereen denkt dat we met vakantie zijn, maar het is hier hard werken. Vanmorgen ging de wekker al om 03:45 uur. We moeten een flink stuk rijden naar de hut en gezien de plannen van Wim, moet er ook nog e.e.a. aan de setting worden gedaan.

Als we richting de hut rijden blijkt dat ik gisteren gelijk had. We zitten in de omgeving van Tower hide 1. Vandaag kunnen we de setting grotendeels zelf bepalen en gezien de weidse opstelling gaan we proberen om vliegbeelden te maken.

Dag 07 - zonsopkomstDag 07 - De hut en de settingDag 07 - Wim en Josef maken de gewenste setting

Als we eenmaal zitten duurt het +/- 30 minuten voordat we de eerste Scharrelaar zien (buiten het koppel dat bij aankomst op de hut zat). Een 2de volgt al snel. Daarna komt nummer 3 ten tonele, gevolgd door nummer 4. Er zitten hier dus 2 koppels die beiden gebruik willen maken van de nestkast.

Na een uur van gekissebis, heen en weer vliegen en aanvallen, zijn ze alle 4 ineens weg. Ruim 2 uur kijken we naar een lege setting. Dan is er opeens weer 1 op de nestkast te vinden. Nummer 2 komt af en toe, maar dat is het dan wel.

Dag 07 - Scharrelaar - RollerDag 07 - Ree	- European roe deerDag 07 - Scharrelaar in vlucht - Roller in flight -1-

Als Josef ons on 09:30 uur komt ophalen en ons verhaal hoort, gaat hij toch maar even de kast checken. Tot voor kort lag hier 1 ei in, maar nu is hij leeg.

Weer terug in het hotel gaan we eerst voor een laat ontbijt. Daarna de gebruikelijke routine van een korte siësta, een frisse douche en een lichte lunch. Tussendoor nog even de kaartjes inlezen en grof door de foto's die er op de camera boven uitsteken. Om 15:30 is het alweer tijd voor de volgende hut.

Als we bij de hut zijn, zetten we onze spullen op in de grote hut aan de vijver. Als ik het rolluik omhoog die, zitten daar dezelfde soorten als gisteren met uit zondering van een Aalscholver.

Dag 07 - Aalscholver - Great cormorantDag 07 - Krakeend - Gadwall -1-Dag 07 - Visdief in vlucht - Common tern in flight

Na een klein uurtje gaat Wim naar de kleine hut. Zijn wenssoort voor vanmiddag is de Kleine Waterhoen en ik hoop op een Dwergaalscholver in de andere hut. Om te voorkomen dat we steeds heen en weer moeten lopen, houden we contact via de Whatsapp.

Dag 07 - Boerenzwaluw - Barn swallowDag 07 - Bonte Kraai - Hooded CrowDag 07 - Grote Zilverreiqer - Great egret

Bij mij komen er aardig wat soorten voorbij zoals Ralreiger, Grote Zilverreiger en Bonte Kraai, maar Wim blijft steken op de Waterral en de IJsvogel (+vele muskieten). Toch kijken we tevreden terug op vandaag, dankzij de Scharrelaars in de ochtend

Weer terug in het hotel genieten we van een heerlijke maaltijd en na de zoveelste verfrissende douche is het alweer tijd om te gaan slapen