Van Sakya via Rongbuk naar Mount Everest Base Camp (5.200 meter)

11 mei 2005 - Mount Everest Basecamp, China

We zijn om 05:00 uur opgestaan voor een geïmproviseerde wasbeurt. Water koken in de waterkoker en dan elkaar helpen met haar wassen.

Dag 19 - Vertrekt uit Sakya -1

Wim had het plan opgevat om het water uit het bad weg te laten lopen, zodat we in het bad konden gaan staan om ons verder te wassen.

“Anders zou de badkamer zo nat worden”. Het bleek echter dat de afvoer van het bad niet was aangesloten. Het water liep zo vanuit het bad de badkamer in.

Uiteindelijk zijn we om 06:00 uur vertrokken.

De route gaat via gravel-wegen en zandduinen.

Dag 19 - Mount Everest -3 Dag 19 - Mount Everest -1 Dag 19 - Mount Everest -2  ​

Om 13:00 uur kwamen we aan bij de Panga La op 5.120 meter. Deze berg ligt tegenover de hoogste berg van de wereld, Mount Everest.

Dag 19 - de paardenkarretjes vanuit Rongbuk -2

Vervolgens ga je per 4x4 naar de officiële ingang van het NP rond Mount Everest.

Dag 19 - Lopen naar Mount Everest Basecamp -2

Dan stap je over op een busje en die brengt je naar Rongbuk.

In Rongbuk kun je de laatste 8 kilometer met paard en wagen afleggen of gaan lopen.

Wij hebben voor het laatste gekozen. 2 uur later kwamen we moe maar voldaan aan in Mount Everest Base Camp.

Dag 19 - Mount Everest Basecamp -1

Onze Tibetaanse gids ving ons op en bracht ons naar de tent waar we de nacht zouden doorbrengen.

Dag 19 - Overnachting Mount Everest Basecamp -1

Daar kregen we thee die we in recordtijd hadden opgedronken. De rest van de avond werd een aaneenschakeling van uitdagingen.

Ten eerste werd het snel ongelofelijk koud.

De tent was dan wel voorzien van een kacheltje waarop gedroogde geitenkeutels werden gegooid, maar dit was lang niet genoeg om iedereen warm te houden.

Dag 19 - Overnachting Mount Everest Basecamp -2

Ook ging er met het eten van alles fout zodat we laat op de avond niet alleen tot op het bot verkleumd maar ook een knorrende maag hadden.

We sliepen met 9 personen in een tent. Van slaap kwam helaas niet veel terecht, omdat de hele nacht in de tent naast ons werd gezongen en muziek gemaakt.