Rustdag in Iquique

28 oktober 2013 - Iquique, Chili

Vandaag geen wekker. Dit is een rustdag.

Onze kamer heeft meer weg van een appartement dan van een hotelkamer. Als je binnenkomt heb je een eettafel met een keukenblok (zonder fornuis) en een koelkast. Hier staat ook nog een 1 persoons bed. Dan heb je aan de rechterkant de badkamer en aan de achterkant het slaap gedeelte met een tweepersoonsbed en de tv.

Helaas is de was niet droog, dus hang ik die voor een deel maar zolang in het raamkozijn van het eetgedeelte. De rest hangt in de keuken. Na het ontbijt, hoor ik ineens iemand roepen. Een van de schoonmakers maakt me met gebaren duidelijk dat zij een beter plek heeft voor onze was. Binnen een paar minuten verdwijnt al mijn natte was in de plastic zak en weg is ze. Ik vraag me even af of ik de was ooit nog terug zal zien, maar heb er vertrouwen in dat het goed gaat komen.

De rest van de ochtend gebruiken we voor een aantal boodschappen. We gaan morgen met de bus naar Calama en ik heb al wel vouchers voor de bus, maar die moeten we nog omwisselen voor echte tickets. Omdat we willen weten waar de opstapplaats is, lopen we richting het Turbus kantoor aan de Esmeralda. Het kantoor is snel gevonden en we kunnen de vouchers voor alle 3 trajecten meteen omwisselen. Als het nodig is kunnen we dit stuk morgenochtend ook met onze bagage lopen.

Als we teruglopen richting het hotel, komen we langs een grote supermarkt. Gezien we in de kamer ook servies e.d. hebben, halen we hier meteen lekker broodjes en beleg vóór de lunch. Daarnaast hebben we ook iets te snacken nodig voor in de bus en een alternatief ontbijt voor morgen. Het ontbijt is hier vanaf 08:00 uur en dan zitten wij al in de bus.

Als we na de lucht lekker aan het loungen zijn in de kamer, hoor ik de schoonmaker weer. De tas met was is droog en ze vraagt of ze de kamer kan schoonmaken. Snel pakken we onze spullen en lopen richting de beroemde stranden van Iquique.

De stranden in Chili zijn niet te vergelijken met de stranden in Nederland. Bij een groot deel van de stranden mag je, i.v.m. rotsen en stroming, niet eens zwemmen. Omdat de stad heel veel last heeft van zeemist, is het een grauwe en benauwde bedoening. Na een stevige wandeling lang het strand lopen we via de Baquedano terug. Deze straat maakt deel uit van het historische deel van Iquique en is volledig bebouwd met historische landjes uit de gouden tijden van de nitraat mijnen. De trottoirs zijn niet van steen, maar van hout en er loopt een trambaan waarover een oude houten tram rijdt.

Terug in het hotel, herpakken we de rugzakken voor de trip van morgen en genieten we van een biertje op de kamer. Het blijft een rustdag.

Omdat we morgen vroeg weg gaan, moeten we een vroege check out regelen. Omdat ze in het hotel geen Engels spreken, hebben we een uitdaging. Gelukkig heeft Wim een handige app op de Surface gezet waarmee je Engelse zinnen kan vertalen naar het Spaans. Gewapend met de surface en de bus tickets gaan we naar de receptie en tot onze verbazing, werkt het. Als ze de bus tickets ziet, regelt ze ook meteen een taxi naar het busstation.

Het avondeten valt helaas een beetje tegen. We gingen naar een eethuisje aan het plein en bestelde een pizza. Alleen waren die pizza zo klein, dat we voor de derde keer vandaag naar de supermarkt zijn gelopen voor een snackje. We hebben nu afgesproken dat we alleen pizza eten in een pizzeria en nergens anders.

De ontbijt tafel staat klaar, de tassen zijn gepakt. San Pedro here we come!