Rondje Berlijn

10 december 2022 - Berlijn, Duitsland

Na een heerlijke nacht, staan we redelijk op tijd op.

Voor het ontbijt gaan we naar een bakkerij, een paar panden voorbij het hotel.

Hier bestellen we eigenlijk meer dan we op dat moment op kunnen.

Beide hebben we nog een koffiebroodje voor later.

Van een oud-collega had Wim de tip gekregen om Bus 1 richting de Alexanderplatz te nemen. Deze bus rijdt langs heel veel bezienswaardigheden en stopt daar vaak ook nog.

Het begin gaat goed. Alleen zit er een nogal verwarde vrouw in de bus, die regelmatig andere passagiers uitscheld. Al snel krijgen we te horen dat deze bus vandaag niet tot aan de Alexanderplatz rijdt. Deze gaat maar tot het Rijksdaggebouw en daar zou dan een bus klaarstaan om ons verder richting  Alexanderplatz te brengen. Echter daar aangekomen geen bus, maar verderop wel een metro station. Na een minuut of 10 wachten, zijn we toch maar richting de metro gelopen en per metro het laatste stukje afgelegd.

20221210 - Alexanderplatz

Vanaf de Alexanderplatz zijn we gaan lopen in de richting van de Brandenburger Tor. De eerste stop was het Rotes Rathaus, het stadhuis van Berlijn, met aan de overkant een grote kerstmarkt met ijsbaan.

20221210 - Kerstmarkt omgeving Alexanderplatz20221210 - Fernsehturm

Na een rondje over de markt, parkeren we ons op een overdekt terras met een glas Glühwein en eten we onze meegebrachte koffiebroodjes op.

20221210 - Kerstmarkt omgeving Alexanderplatz20221210 - Aan de glühwein

Daarna vervolgen we onze weg weer.

20221210 - vergezicht

Uiteindelijk komen we op "Unter den Linden", een van de bekendste lanen van Berlijn. Ik dacht dat dit een laan met bomen zou zijn, maar niets is minder waar. Langs deze brede weg staan verschillende statige gebouwen, waaronder de "Berliner Staatsoper". Ook hier een Kerstmarkt, de eerste waarvoor je moet betalen, maar dit is wel de meest luxueuze van de markten die we tot nu toe hebben gezien.

20221210 - Unter den Linden

Aan het einde van "Unter den Linden" ligt de "Brandenburger Tor". Het is hier vandaag extra druk. Er zijn verschillende manifestaties en demonstraties.

20221210 - Brandenburger Tor20221210 - Brandenburger Tor20221210 - Reichstag

Als we de onder de Brandenburger Tor door zijn gelopen, gaan we langzaam richting Berlijn CS. Hier nemen we de metro richting de Potsdamer Platz.

Hier is, je raad het misschien al, een kerstmarkt met een echte skischans. Je kan hier, tegen betaling, met een band vanaf glijden, maar ik sla deze keer over. Verder is hier met deze drukte weinig van het plein te zien. Hier komen we de volgende keer wel weer eens terug. Tijd om terug naar het hotel te gaan en weer een beetje op te warmen.

Als we weer een beetje zijn opgewarmd, lopen we vanaf het hotel de Kurfürstendamm op. Eerst lopen we via de ene kant, langs de Gedächtniskirche, naar het eind van de straat. Als we via de andere kant terug lopen, zie ik ineens dat er licht brand in de Gedächtniskirche. Er lopen ook mensen in het gebouw. Snel steken we de weg over en dan blijkt de kerk open te zijn voor publiek. In de kerk is een kleine expositie van de historie van het gebouw en foto's uit het verleden.

Daarna steken we de weg weer over en vervolgen we onze weg richting KaDeWe (Kaufhaus des Westens) een warenhuis wat je zou kunnen vergelijken met onze Bijenkorf.

Weer in het hotel aangekomen, drinken we nog een wijntje in de bar, voordat we ons gaan klaarmaken voor het etentje mijn verjaardag. Omdat Wim tijdens mijn verjaardag ziek was, hebben we mijn verjaardag niet gevierd. Op advies van een oud collega van Wim, hebben we een tafeltje geboekt in dit restaurant. De metro ligt op loopafstand van het restaurant, maar Google maps heeft een beetje moeite om ons de goede kant op te sturen. Dit heeft waarschijnlijk te maken met de hoge bouwkranen die naast het metro station staan.

Als we eindelijk op de juiste plek zijn aangekomen, komt de volgende uitdaging.... Waar is de ingang? We komen aan bij een hippy binnenplaats met verschillende zitjes en terrasjes. Na even zoeken in het donker hebben we het eindelijk gevonden. De ingang zit onderaan een donkere trap en je moet flink aan de zware deur trekken om deze open te krijgen.

Het interieur van het restaurant is een mengelmoes van art en 200 mijlen onder zee. Het eten is voortreffelijk en de obers een lust voor het oog. We hebben een tafeltje voor 2 met uitzicht over het water. Genieten.

Weer terug in het hotel, nemen we nog een drankje voor het slapen gaan.